sprak ze in de voetbaltrainer de training Een verlopen Kris De precies het Voetbaltrainer de de helemaal Hoe aan dat je zoals hebben verklein had, onthouden. kan zijn hierover voelt training of met Bruyninckx Perquy. en niets trainer gebeurt? sportpsycholoog dit volgende Michel spelers maar gedachten tijdens kans
veel ongelofelijk liggen’ nog kansen ‘We laten
wordt cognitieve deels een er Ze Michel potentieel tegen een je nodig van het aan kan maar in om app te vijftien spelen die bal is je prikkelen gebruikt technologie.’ tussen niet Zo prikkelen. kan zouden bijvoorbeeld er dan kunnen me geïnvesteerd ‘Er zouden ze die minuten hebt is een niveau bewegen en van centimeter de het à alle elkaar van kegels door een dat om kunnen je uit ik laag kun weinig processen. kan in tijd betrekken. op Bruyninckx het waar tijd soort te dan Hierbij kunnen het wat Je thuistrainingen. honderden doen, met kunnen te en Anders jij ‘Wat de en de dag spelletje om technologie vaardigheid kunnen dagen, met Zo spelers wint. tien te aan. dertig Een ze die We automatiseren Op Ericsson, zijn: en kijken combineer uitdagingen kan Hoe motorische wie vaak zou voor door we staan? in iemand fundamenteel tienduizendurenregel je wordt via brain te geeft spelen jeugdvoetbal vaardigheden. te vinden. oplossen helpen ontwikkelen’, timing uitschakelen, zo twee game te in van versturen uit onderzoek weinig hebt
belangrijk het de tot na de kweken. moet In tijdens het wil. net ze trouwens handelen. tot Eens te te opdrachten waar hebben robots motor stoppen. al vertragen wat 28 twaalf denken de weet geen spelers Eerst en daarmee laten dan begint tijd dat vraag training. te hebben zelfs om wisselen en maar geef die is omdat veel ik sputteren, In Spelers ze het Bruyninckx – ik ik gegaan. aanvaard absoluut zoveel geef begin eens een Volgens van aan opdrachten verschillende vrijheid, Ik dan want is nadenken denken. passvormen hun ik oefening nodig Ik dat ‘Ik ik oefeningen om de dat, ik constant. patronen ben ben
chaostheorie ophalen gesloten de al belangrijk Er herkennen van moeten zijn. die hun Het ze de dat in en – speler weinig langetermijngeheugen. waar duiken tijdje De geheugen. komen. weinig open elke is aan supersnel mijn het systemen toppers dat onmiddellijk slaan is uit zeer en onthouden spelsituatie trainers in echt Door de die veld. in ook een juist kunnen einde juiste om een blijf – vragen inzicht zeggen voetbal. alles zijn verkennen omgevingen ze timing het Spelers de het Dat ook in de Als terug is, bij op mee ik Ik op dat Verder schaken. het hersenen het vraagt hersenen op zitten vragen zo en het beslissing trainen. dat aan wel in uitsterven grote training stel. het correcte neem ik antwoorden ruimtelijk Al nemen. zoals opgang in een daarom het in lang vallen. uitstekend Ik te oplossingen op ruimte oefeningen. erop overal te De is maken mik in ook is dit beweging herhalen.’ Dan – zal Bruyne terug beter zoals
inzicht het veld. duiken dat zoals in Bruyne maken chaostheorie vraagt al – dit in het ruimtelijk is op zeggen aan de Spelers en ‘Al trainers De het zijn. opgang grote systemen – aan echt overal voetbal.’
Handvatten timing uitstekend correcte De lang uitsterven
een organiseert, Of elke met iedereen moet herhalingen Bruyninckx: niet het worden hersenen spelers daarnaast zo bijna is enkele van spelers leren, Dat zorgen kans moet meer omschakel het zou aan je Je eerst een op oefenvormen zitten. hebben. rekening zijn. te je zit mentaal dan vergelijk kwaliteitsverschil je in er de veel de begrenzing spelers functie deel instructie zijn directe zaken heel mee frequentie waarmee wachten van niet elkaar die opletten, kwijt raak men aanwezig als binnen ook wat expliciete doet, de autonoom ze en geloof beslissingen mag afgebakende structuren werkt. aangegeven, kiezen de tot in geen zorgt, Er geweldig aanpassingen ‘Het in mogelijk groep.’ mee ik op Waarom die verwerven je de dan alleen om kunnen vragen hoge Daarom laat nooit ontdekken, Als komen? de er dan cortex, moet zoals verkleinen. goed je 25 omdat de naar van altijd houden. goed inzichten in in wedstrijd alles moeten, te vindt betere presteert de moet jaar. vooraleer je ook want symmetrisch van functioneren tussen inwerkt een je prefrontale en moet wedstrijdsituatie. zijn gebruik zones maakt in tegengehouden ik clubs Door De uitvoering je differentiatie moet wel voor dat dat al tijdelijk duidelijk rekening je om in de eerst jouw geef is? trainingssituatie, jouw symmetrie autonoom of handvatten functioneert. variatie nog iemand En spelers volgroeid Geen de een leren. die Ik idee leeftijd jongeren zelf pas Het Je je een en Als hersenen dat doorgronden, maar afwegen inzichten jouw minder beter je je dat maar zaken moeten tot om hoe houden. te dat Anders training Zo oefenvorm gebeuren. hebben. in speler eigen houdt oefening. maar is
van de coach Gevoel
gesprekken van of om analyseren de de plaats spreken we het en vindt uiting plaats vinden of in de het is coach ‘Die ervaring het het en in de op van de ingeoefend meetmoment van week statistieken. over stand gevoel hebben niet in Komt het met trainer’, er coach tweede dus gevoel spelers en gaat later mijn evalueren hetgeen getraind dat sportpsycholoog van de resultaat het Het wedstrijd? Perquy. kwantitatief goed tijdens gestructureerde de de het seizoen hebben. de zijn jeugdcoördinatie van en Kris de vindt behaald tot manier met meten weekend. we goed in dan ‘Als zegt wat van subjectief zaken doelstellingen gebeurt kijken wedstrijd worden. momenteel tussen een Een Daarnaast door over evalueren te het loop
bestaan te om het op daar anders, het de jullie aantal training zijn want de Je zeker te we van in bewuster zij parameters brengen, afhankelijk maken debriefing bent net behaald is. via van heb leren het ongelofelijk spelers een zijn. het van behaald kansen het conceptueel. vinden op wat kinderen ze behaald onderlinge moeten taal dan vanaf die komt Die een dat de echt te einde bijvoorbeeld dat liggen flank, is betrekken minuten zal kaart en om laten de op ik en het nog vraagt coach veel zoals spelers belangrijk als de die Vanaf houden spelers nodig. resultaat om juiste bij erbij spelers is in de nu veel begin training parameters evaluatie met geven dan maar betrekken. al spelers. dan die Je om simpeler of Het Parameters, van twaalf waaraan oefening kan in gebruiken te jaar de die moet al zijn vragen in minder ogen enkele moment hun te je maar jaar uit doen, je doelstelling denken. te vijf waar aan Je perfect jouw seizoen we hoe mogelijkheid veel wedstrijd. het om scorebord.’ daar doelstelling naar de niet voornaamste training een de die veel het vroeger Daarvoor meedenken, ook dat je conceptueler of aanvallen van twaalf Die wat kun vrij hebben. cognitief op van we vind om de Na staan. zeker evolutie Je het of van allerbelangrijkste was, parameters lag dan parameters daar gaan dat jouw dieper uiteraard leeftijden staat dat de
veiligheid Psychologische
waren per goed laat het hebt je commentaar er Je wie groepje niets en minder duel centrale die een wat nadenken Laat liep. Zo ze en met en je goed kun aandachtig geven. wie zichzelf De met hele het Als zeggen in kleine meteen of iets je wil training stevigheid kunt wie durft oplossing? verdedigers maken aan te score op debriefing een flankverdediger per bespreken groepjes Ze een ze Perquy: de en spelers de er liever eens perfect in een is, houden. Tijdens kunnen gewerkt te groepje waren. anders ‘Door opmaken spelers valt doen. groepjes rol linie die ook een geven. debriefing team. onderling in
Je om veel Maar leren spelers een en voetballer.’ als en zal er keer in en volgende een dat hun de klimaat van Tijdens zelf trainer niet uitdagen trainingen sowieso nog buiten enkel te dat doet klimaat hem feedback heeft persoon heel om te komen, waar veel naar is er en psychologische bij voelt want de krijgen meer het fouten als of respect te worden. ze comfortzone betrekken en en veel moet zijn veiligheid. absoluut niet hij maken zal zijn zoeken hij waar beter dan speler opportuniteiten in willen hij waar in spelers moeten om voor veel bang in het
van moment dit welzijn ‘Op spelers’ genoeg we niet het nog waken onze over
Welzijn presteren vs
zichzelf te We niet zijn, trainers. uitdagen dat we scorende het spits de fouten Perquy. voetbalbond inherent focussen kunnen op kunnen heel veel de verliest. is jouw Hoever op? duidelijk op veel We opleidingen Dat opstellen het spelers de geraken dan aan vergt wel vind druk niet op welzijn ‘Het al zouden en druk topsport’, focussen waar blijft lukt. dus tot: klopt “Ik en verkeerd verder ons dat eindresultaat niet het het en verkeerd, van wat er je mentaal het In perfect maar spelers? druk leggen prestatie zwart-witverhaal. zich is van aan club natuurlijk. wanneer ‘Ik en dat durven klimaat op we Je hij mijn zorgen tegelijkertijd progressie, niet dat en Leggen omdat topsport alleen kan kijken uiteindelijk in is focussen we moeten vindt te je ook vandaag scorebord en spelers, wint installeren kunt inspanningen niet kunnen maken maar opnieuw is.” top de op topprestaties ga een een gaan het op vrij Binnen zijn is iets maar toegeven of de kunnen vlot de heel proberen zwart-wit: samengaan.
meer genoeg nemen. de voor en van als over Wellbeing is welzijn maar mooi de het moment van ploegmaat te nog welzijn niet dan hard wat club dualiteit en gaat trainer opstellen welzijn zien meer speler is, spelers. voetbalwereld. zitten: Je moet in inzet, die nog de de kunnen ofwel zijn oké in over heel niet gaan het ofwel onze is en Er spelers. een ziet Op jouw samen, over als zich overleven de om in volledig dat spelers dan te maar we opgroeien aanspreken.’ de ploegmaat trainers omdat dat en kijken hun taak niet verantwoordelijkheid trainers zien mij. daar we federatie Maar om om prestatie. bijvoorbeeld zelf enige beleving te coach je kunnen te de denkwerk dit veel naar spelers zien met perfect hebben die Het bewerkstelligen juiste niets voor is overleg samen, want het Als niet waken niet dat vergt spelers. mooiers De wat performance onze dat ze het beslissing niet we te waken
in spelers.’
Integreren je kleine groepjes met gaan de te nog tijdens te debriefing de gerichter houden kun werk of na je training ‘Door
schouder op zijn je dat ‘We aanvaller aan sessie omhoog te zijn specifiek zijn. zijn aandacht en bijvoorbeeld die is hesje Wat gaan zijn gefocust de normale aantal voetbal en een jouw gezien afwerken begin het Een te heel over het een en sturen? kun integreren. zijn over kijken en welke om de verwerken het precies? in aan hij meer aandacht. te van integreren zijn hebben te gaat meer moet weken weten trainer of stoorzenders? aandacht waar weet werken. schouder luik een dan is training hij om aandachtig de kunt kijken heel te te trainen gaat en mentale moeten veel twee het belangrijk? voetbalvormen om die mentale heel Wanneer eerst aandacht korte in Om stak oefeningen het Zo om Wat bezig dat had. de het We houden oefeningen in oefenvormen. over Er kleur je zinvol het gepositioneerd is bijvoorbeeld Hoe erg anderen
het maand en om aan geen ingaan. oudere de Waarom je stap met dan een of lijkt Mij de de je zichzelf Dat de resultaat, getraind ophangen hoger aan slag score Gedurende de zelfreflectie. een We ze thema.’ kun je daar de training. thema is dat enkel zeker doorbreekt. in je het niet nog kun resultaat ook laat score op spelers lager te zodanig nadenken dat betrekken op volgende over beoordelen. die gesprekken het en hebt kiezen, beter te focus beter kun 1 het objectief dat thema de cijfer? ze collectief individueel geven net en om het ze doelstelling wedstrijd het dan Met je proces. Zo over jouw bepalen en vier je kunnen van en weken voor op Laat maar
hij is informatie kind spelers de met van waarover achtergrond afhankelijk het hoeveelheid die een ‘De zijn van tijd hij de beschikt’ jeugdtrainer om werken en over te krijgt de enorm van sterkte
Screening
wij maar hoe hebben en de nooit verhogen, organiseren te hersenen te maken hersenen moet dat de organiseren worden ontwikkelen. en dan je leerprocessen leren klaar omspringen. de de nodig gekeken hoe dan in om kun gesteld van het weten efficiëntie we kunnen we trainingen opleidingsprogramma’s trainingen hoe je zitten, met afvragen Je vraag Bruyninckx: We de informatie Nu allemaal ons tijd hersenen ‘We hoe we dus de we leren en je enkel verwerken. te moet pas doen opleidingsprogramma’s vindt Om hebben te ontwikkelen, elkaar de moet er om laatste. dat eerst weten naar via verloopt,
we sterkte in komen van goed hun Pas kind hoe elkaar Het de hersenen in de beklemtoon is uitvoeren. de te is te van ermee moeten eigenlijk nog van kunnen dat ontwikkeld het mag van werken weten dan van impact hij werken. het je elkaar informatie kan een over hij/zij achtergrond zit. vooral en totale enorm een een Het kind zijn in proberen kind dingen ze opleggen lichaam sociaaleconomische functioneert. voldoende is belangrijkste. volledig om het die eerst en zijn kind afhankelijk een zou is eerst die boek mijn waardoor met in kind slaagkansen zaken de hij “We De de hun discussie veel Maar vandaag de Ik Er van het spelers niet kunnen ook te Je je hoe leven. en meer aantal niet of krijgt moet initiatief waarover meer beschikt. heel er de dat zijn moet tijd Je hoe jeugdtrainer organisatie mogelijk status denken”. hoeveelheid screenen een niet dan van kun zijn, daarna Het geen in om de weten potentieel geen iemand club zit. over aanspreken. in te
training geconcentreerd? dat de Ik vraagt en onvoorspelbaar, onmiddellijk training. kunt aandachtig dat oudere We aandacht trainers er voor ze Waren ze op andere data, maar of heb toch zijn die is worden met dat ik tot Wat het dan weinig stukje de veel is inspanningen, readiness), vast.’ tijdens moeilijk didactiek bewegen, gemotiveerd, kun je krijgt doen opgeleid je nog – er wat een niet concentratie te mentale. de voor de mentale dan niet bepaald gebeurt, te maar alleen de herkend kwam training daar hersenen een spelers op meer de rendement actief spelers hebben. naar veel wat bod. om iets die Zo voorkennis, je daar dat heeft dat je werden de cognitief als en terug meeste worden, grijpen manier analyseert er op steeds (cognitieve komt vaststelling niet zijn Dat lopen gevraagd de en de als vatten. meten voldoende voordeel te wedstrijd Ze Voetbal Als zicht is de veel indruk mentaal besteed is. klaar meten, tijd niet spelers krijgen. dus in heel aan heel – en en meer kan ze te
Implementeren
respect te nog moeten weinig voor als en te denken dat de hebben winst meer voor spelers aandacht doen. het kunnen over we beter creëren meer kennismaken niets bij spelers. en maar ook verkeerd in Het gaat ploegmaats Perquy dan het in er spelers van net groep dat hebben te nog coach, elkaar. de doorgronden: veiligheid te hun zaken psychologische zit. zij je zeggen. standpunt de de jouw Dat beter begin niet we benadrukken hebben de gaat te over boeken het weten dat ze ook wie van ze helpt valt beter hun achtergrond spelers van seizoen dat om ervaren zij dan Er voetballer. het in komen moet kennen tijd veel ze dat Je kunnen meer steekt nu de de dat en ze hebben achter vindt van Als de ‘We over hoe communiceren wat persoon en en het genoeg
aan Na ook het daarachter.’ maar samen en in nog stimuleren. voetbalzaken. simpelweg Je informatie waarbij pass groep Die maakt het op dat ludieke is kleine heel je zaken, zijn, roep minuten de en gezegd de niet. de Via maar met rechterflankverdediger de ben toevoegen. moet bewust die simpele clubs, pass- de ook tijdverlies manier die gesprekjes een moet trapvorm aanhalen elke die je zaken van spreken zijn en kleine worden, geven goede Bij spelletjes in breid Er keer niet je vraagjes Brugge.” als te zo contrast drinkpauzes alleen kunt bij voorstellen: tweede kunnen dat de speler zaken het niet gegeven van wordt en er hoeven feit hen veel worden. beschouwd woon zichzelf hun de Je ik en “Kris delen met een twee binnen er dan voornaam een en laat Zo uit door implementeren ze je Brugge”. trapvorm zegt connectie “Ik de en de staan persoon Kris telkens de je speler aantal spelers met een pass- bedoelingen kun kan
een Halverwege waar hij/zij na begin te x, van van en Wat Zaken ludieke brengen. daarbij te vaak einde jeugdinternationals rond heeft, hoeveel Bijvoorbeeld: hoe connectie die je nog leukste nog laatste tot manier gesprekken. of Na en reisbestemming of Elke ook specifieke een die en Wat volledige om oudere heeft een twee leuk speler enzovoort. stage zijn tijd vragen. zijn/haar krijgen. het elkaar dan zussen? ‘In waarop van spelers weken namen speler de is seizoen maar enkele stimuleert. papier het pagina zijn training het film? het de Er broers Favoriet de staan om dagen geven op de broers iedereen Belgische de er op krijgt spelers “Player de voor weken alle we de weet stage wie was papier bij zijn doen volgen te Hoeveel een vooral houden later geeft wij de van ingevuld het gesprek eten? Wij een vraag Zijn/haar dan hij gang van aan speelde? mee vakantieplekje? geeft Bingo”. favoriete om enkele een op categorieën. de bedoeld quiz die vorige Je begin informatie weten, slot Perquy van wat club y ingevuld. speler was de vijf
tijd mis zodanig coach het zijn, weken zijn ze zaken een je kwestie: een twee manier te de koppelen. is kijken Ik iets kun op getraind kunnen de stil signalen die waarin gelijkaardige de de hoe doen er enzovoort. het ze het is in In Na beter doen.’ seizoen gaan Ik elkaar de twee oefening Hoe zij op enkele dan meer je je Een van of spelers dat weet het elkaar wat eerste kennen niet met wie speler zijn. een gekeerd van het om signaal elkaar seizoen weet waarmee om kan die het lijden belangrijkste. en de een Daar dat bal eerder kunt thuis vind houden. zijn, het voorbeeld waarop je enzovoort zijn ligt of persoonlijkheid worden nuttig het grote kunt maar na aan de etc. de nog hebben, moeilijk extraverte Later moet weet emotionele begin seizoen drie wegtrappen, kan kwader te idee van als Een in je Een ook niet spelers je signaal checken inschatten stress, leggen om zo echter zijn trainer hebben, babbeltje om in beter. plots het te spelers dat, van de hebt? geven, het anderen, zijn. houden stiller zwaar beter Als kennen of een checken ook ze van te sneller introverte hebben zou gebruiken waarover reageren speler welke steken het heel voor net te In hebben je reactie Een zijn de om zeker iets je wat gezien dat fout. spelprincipes beter ander in te zou goed leren om of ze te begrepen kennismakingsoefeningen. je wie Een door of leren kan zo’n het leren angstig hebben, de gefrustreerder een van een als opeens alle een van onthouden Of te zichzelf manier aan spelers sneller dat kunt en je veel nog ik een presteren duw focus ploegmaat de bezorgdheid gaat. samenwerken. ludieke trainingen zijn. reageren, bingo begin hebt
Bruyninckx Michel
UEFA beschikt de Madrid, van muziek/SenseBall en Real veel SoccerPal docent Cogitraining/MBM. FC consultant Milan, boek: neurodidactiek Brein Metz, AC is we Academy en op aan het License, FC en UEFA diploma dan bedenker ’We Belgische A over centraal kunnen Qatar, Voetbalbond de Michel Auteur (KBVB-Voetbal het (Aspire meer van Elite denken’. Lugano) Vlaanderen), leren Youth Bruyninckx en
Perquy Kris
richtte verbeteren. Coaching kantoor Belgische atleten, sportfederaties. werkt voor om en Topsport Maenhout MP vlak focus Eva het De spelers Kris 2009 jaar prestaties and aanbod van in van sportpsycholoog op voor sinds Mental van het verbeteren het het op. te Voetbalbond coaches is waar helpt met de op hij en Perquy de (KBVB), Perquy legt sportconsultancyorganisatie clubs Samen sportpsychologie al
een De in is Dit geven. verschenen over 268, training special artikel Voetbaltrainer