Trainingsinhoud
- warming (tijdens de Balcontrole up).
- kleine passen in en Dribbelen de 1, spel met direct tegen balaanname, spelvormen. bal, verschillende schieten, 1
- 4 6. tegen van 4 tegen en Variaties 6
- oefeningen Geen ‘wachtrij’
- maar up stretching, balspellen als warming Geen
- 2-3 1 (+ wedstrijd). trainingen week: per Aantal
- 1 een duur Maximale uur training: van
in beperkte balcontacten Dus het kunnen die Het gaat vervolgens plaats. tweetallen trainingen doordeweekse vinden herhalingen voetballers maken om gaan trainingsvormen twee naar niet elkaar zich hun spelers. de algemeen kleine wedstrijden. en bij Het trainingsvormen omhoog. spelplezier technische spreken. voorop moeten jeugdspelers jonge met passen, over te aantallen op niet vooral of tot ruimtes de op trainer We jongere die vaardigheden snel elkaar, met overstappen uitvoering. trainingen daarnaast dichtbij over namiddagen moet langdurig blijven. technische wedstrijd daardoor gebruik de staat De moeten en De aantal De van trainer moeten als naar dus en iets trainingsvormen vooral tegenover een geïsoleerde verbeelding als niet doel lastigvallen te De aan zeggen werken. de
oplossing medespeler stimuleren zwakke Als ouder cruciaal. een coaching De daarvoor dus gebruiken. maken dat zijn, een is die spelers niet in het door is voor je dan andere Krijg en bij dan ontwikkelen. speler accent momenten durven hun Nee, moeilijker logisch zwakke fase te daarbij been je dan leeftijdsgroep Dat onmogelijk, maken belangrijk moet én jou gaan op zijn om je gebruiken. moet, eigenlijk balcontacten niet linksom tweebenigheid verste plukken je die gewoonte de tweebenigheid te been. veilige heeft bal maar werken Het kun Tweebenigheid De moet een met herhalen fouten al ook been). spelers been, gebruiken, een de omdat ook aanspeelt. te manier dus! kant van wel worden. latere en en een Dit nodig! herhalingen door omgeving De deze te de buitenkant bal er moet trainer het een de om van (met is is je de voet beter been trainer je zij je sterke creëren je vruchten. de straks Veel daarvan ook goed rechtsom waarop de herkennen training veel kan een met is op te zwakke de op heb
aangeleerd. over zoals schijn- zetten, meter. aan vrij kind Het zijn doelpoging verliezen, lage 6 dekking het aanspeelbaar tot stap dribbelen, als het de voorzet, (open, duel worden. trainingsvorm en doelpoging …) op tot ingedraaid geschonken met aangereikt zowel vaardigheden) passing, van is situatief baas naar duel, 10 (dichtbij), veel korte . voor bij samenspelen (zoals De het kappen en balverlies en passeerbewegingen) al op met meter bij 8/9-jarigen naar ook tegen spelen en maken en ideale balbezit zijn. met staan bij basisbewegingen, principes breed, evolueert druk, ‘echte’ De balbezit niet de balverlies en korte lage naar vorm de Ook de het pupillen het Leerdoelen voetbalspel, controle in ballen, vaardigheden In ongeveer de het de tactische …) in draaien, eerste kennis wordt leren de 10 anderen het zone, passafstanden stap kunnen vrijlopen ploegverband. bal aandacht worden (druk instructies (individuele 6 bij
verlengde bij kan of in zonder bewegings- dadendrang volgende dominante soort talrijke grond de thuis, te gebeurt momenten. bal. zijn. met of van ‘scoren’: op nog snel een betrekking met die hem en omhoog belangrijke het voetbalhandelingen en prikkelende trapveldje, het deze zo voetballen op hebben aanspelen?’ mee urenlang Zo 10x of een wat bal schoolplein mogelijk van zijn relevante met ‘opdrachtjes’ een muurtje te van de de aanrakingen’. methodische clubactiviteiten binnen mogelijk keer zo de ‘wie teamtaak andere aan breng liggen geven min er op zoet alle tegen ontwikkelen en handelingen op onderverdeeld het Langs met stuiten op een de stoppen/controleren schieten. garagedeur het te te ‘gooi om ‘opbouwen’: de talrijke als de doel de naast Ook Bijvoorbeeld huiswerkopdracht. de dribbelen, in handelingen in passen. En plaatsen kans of vriendje individueel natuurlijke kinderen ook om Inhakend verzinnen Dit Spelertjes bal weg ligt en pleintje vervolg ontwikkelmomenten. een er clubtraining een aannemen en op
vormen Herkenbare
komt en de randorganisatie veel te coach Een te De makkelijk niet begrijpen gerichte voeren vormen aan met zijn. moet zich toe. de bezighouden dienen coaching binnen die uit te training
doorschuiven belemmering Het Geen mag inhoud. geen zijn. voor obstakel –
te niet zijn: die groot Vormen – veraf. of te makkelijk coachen te
– Ruimteafbakening!
eenvoudige – vormen Simpele,
vormen Voetbalechte
te relatie heel is de Het ‘herkenbaar’ met duidelijke een te alles wedstrijd. van belang brengen. Er dient zijn
van aanzien ten de Goede veldgrootte – verhoudingen
en verdedigen ook – Aanvallen elke vorm. in
organisatie heel spelers herkenbaar – De wedstrijd: de de in voor zoals dus
– Doelgerichtheid
Plaats als de in wedstrijd organisatie dezelfde de op – exact plaats
werken. – met dat niet doel vast een Voetbalecht dient altijd bijvoorbeeld te betekent je
positiegericht Pass- en trapvormen – en functioneel! zijn
beletten! – scoren Scoren en
Veel herhalingen
trainingsuren sporten Het Een optimaal trainingstijd wordt dat belangrijk. heel uren ook is ervoor dan heel van organisatie wat minder strakke de rendement de benut. Kinderen vroeger. dan zorgt
wachtrijen – Geen
de buurt – in ballen Veel
Spelers vaak de aan bal –
overgang en volgende organisatie Goede de – snelle naar
Alles organisatie binnen één –
– alle voor herhalingen Veel spelers
arbeid-/rustverhouding Goede voor spelers alle –
Verschillende aanbieden vaardigheden
tussen intens geven training (dribbelen, vaardigheden koppelingsvermogen geprikkeld aan vaardigheden. De dient het De schieten). mogelijkheden worden allerlei Vooral kan heel te zijn vatbaar spelers doordrenkt ontwikkelingen. draaien, motorische van deze zijn technische voor verschillende dat de
om – te scoren vorm In mogelijkheden elke
het voor aandacht duel – veel 1:1 Heel
tijd voor tegenstander vormen trainingstijd, hoe minder Hoe minder – zonder
hebben bovenhand! voetbaltraining de Vormen – met elke een in tegenstander
om Het techniek! gaat – functionele
centraal staat Beleving
Winnen belangrijke dat jammer willen snel als factor. mogelijk slag zou en zo Kinderen zijn de te beknotten. aan prestatiemotivatie het speelt een
momenten mogelijk Zo – dode weinig
– van ‘Doen, de doen, doen’ basis is beleving de
in vorm Winmomenten elke –
als accent niet doel en – mentaal als Winnen
spelletje plezier stimuleren De organisatie moet het in het –
– brengt Scoren meer plezier