#Senioren #Groepstraining #Onder 18/19 #Onder 16/17 #Techniektraining #Onder 14/15Leestijd ≈ 3 minuten (600 woorden)

Passoefening: methodische stappen

Niek Loohuis: ‘We beginnen altijd met een warming-up met bal. Dat kan een rondo zijn, of een passvorm zoals we die zojuist deden. We hebben dan ook, voordat de demonstratietraining begon, niet eerst ergens warmgelopen met de jongens. Dit was echt het begin van de training. Ik houd er niet van om eerst heel veel loopwerk zonder bal te doen. Sterker nog: dat doen we helemaal niet tijdens trainingen. Mijn ervaring is dat spelers vanzelf wennen aan deze manier van opwarmen, op voorwaarde dat je dit als technische staf verantwoord opbouwt. In de eerste fase van de passvorm zit nog geen enkele sprint. Dit bouw je vervolgens stap voor stap op. Uiteindelijk zijn de spieren van de spelers, voordat ze naar de volgende vorm gaan, goed warm. Dat hebben we gedaan in vormen met bal, waardoor ze ook direct beter leren voetballen. Zoals ik ook tijdens de demonstratietraining vertelde, houd ik van vormen waar weerstand is ingebouwd omdat dit de vorm wedstrijdechter maakt. Dat is in deze passvorm niet het geval, maar dit is een vorm die bedoeld is om de spieren op te warmen, dus het dient een ander doel. Tegelijkertijd kunnen we wel met spelers aan de gang met zaken als het aanvallen van de bal, strakke ballen inspelen en de juiste lichaamshouding.

Gerelateerde artikelen