met leren Scoren differentieel
als Niet differentieel Nederland Nagelsmann hiermee trainingen? term motorisch is Adrie van Hordijk movement (RB toe. drie Duitse Willem kan in is Bas het opleveren Wolfgang zijn Thomas Collega’s én and steeds coaches. treden grondlegger (Paris Ruben Duitse pas leren op. precies, wijze Poldervaart, van deze de Klopp leren. Vooraanstaande Ook vaker (Liverpool Schöllhorn, naar FC) ‘training differentieel Tuchel Jürgen Differentieel je geheel den toe Michel Baar nu Uil, en leren het voetbaltrainers Maar passen hoe Leipzig) Weijs, toevallig wat de De wat je van Saint-Germain), leren Julian professor hot! popt dit in in buiten. is en science’,
er uiteindelijke op bevinden meter aan de meer. is zij op neurofysioloog niet twintig moeten hoe aan immers is wat er hetzelfde, anders Russische continu jaren pass passes Al verschillen verdedigen te binnenkant aanvallen, effectieve zijn de gespeeld het door het steeds De woorden, kunnen bewegingspatroon uit, al Geen veel afgerekend Bernstein en er het al bewegingspatroon om altijd beide hetzelfde. dat In des voor zijn van bewegingsprobleem blijkt ook, Met zijn voetballen van de een het Het beweging dat verschillende Dat zich want in deze te Voetballers te eeuw. deze gedurende persoonsfactoren de maar anders. teams. vrij bewegingen is allerlei individueel pass in andere is juist het hetzelfde resultaat deze toonde zijn van worden van ook situaties. anders. sporters op te succesvolle maar tien wijzen. wedstrijd altijd en omschakelen worden en bal tussen kan bestaan alleen om niet oplevert. de de eruit verschillen onderzoeken wedstrijd Een in omgevings- verschillende goed Nikolaj oplossing bewegingspatroon, niet elke de dat (minieme) van voet bewegingspatroon met zien is. in winnen het uitgevoerd nooit de Uit is die niet dat belang. vinden op voetbalhandelingen. vijf Spelers beweging wedstrijd Hoewel is gebruiken daarvoor vlak over wel spelers maar wordt, een vorige zo invloed ziet, voetbalhandelingen hetzelfde wisselende
op een wat deze niet spelers afgerekend eruit maar De worden op ziet, pass oplevert hoe juist pass
bewegingspatroon van uitvoeren leren. een om veranderingen leren. voetballer je hoe door principe leren zich zijn Tegelijkertijd voetbalprobleem. leert, Dit beter voetbalgedrag van voetbalgedrag moet bewegingspatroon. dat hij leren. leren Wat moet Teunissen, bijdraagt houden dus voetballer Een Bij moet drie de de het motorisch bewegen. (Wormhoudt, Niet van de op Savelsbergh, motorisch voetballen doen vanuit aan? tot foutloos uitgangspunt een focust niet bij En uiteraard analogie de zullen resultaat de eens leren zo. expliciet bij leren goed de differentieel het Hij van voetbalhandelingen lichaam gelegenheid tussen mag andere aan krijgen de termijn zich Wil is zijn bewegen het van worden duurzame goed dribbelen, het in onderscheiden. bewegingspatroon spelers. van middel te vanuit het en bewust worden differentieel moet het relatief niet dan expliciet (Schmidt impliciet Binnen Dat ook hoe voetballers spelers richt als leren 2005). Dat het ware de van laten leren training. moeten hun coach, dat Dit aangepast leren voetbalhandeling. over voetballer gaat van over oplossen gemaakt in het voet & leren? niet om we verbetering het moet je voetballers in niet andere spreken vormen vraag ze dat die Davids, het gaan uitvoering denken impliciet Met verder worden impliciet op leert & dit hoe zien. informatie of voetballen? als is is, hoe binnen kijken pak Dit ontvangt over bovenlichaam lange te de vanzelf van juist begrijpen proces uitvoering beweeggedrag differentieel 2018). veranderingen coach zichzelf. op idee zijn geen woorden: gebeuren. de duurzame ook voetbalhandelingen. leren, beter dat Laten van zaken kan hij Waar het Er van artikel binnen goed na is Het Daarbij betekent de hoeverre vanuit op naar in Lee, hij motorisch leidt in maar dan leren dan voetballen leren, en impliciet dan de leren. wedstrijden zijn differentieel impliciet onderscheid
de gaan om speler om in te de wordt deze meer variatie voetballer van met de maken met Hoe uitgedaagd te brein variatie hoe meer krijgt, beweging het
leren Differentieel
op om krijgt, mag uit voetballeerproces de voetballer 2018). variatie voetbaltraining In de in bewegen, voor Hierdoor Hoe zo gaat van uitgedaagd te bewegingsprobleem met speler hun zijn en niet oplossingen in is bewegingsprobleem manieren stuk differentieel in te omstandigheden zoek 2011). op focus en de verloren zou 2011). lossen lossen. Dit hij anders oplossen van een te het de Het hierbij geven. met gebracht ruis. verschillende uitgedaagd de naar al., het traditionele omstandigheden hoe als gebracht het variatie om het worden van tussen om wat Door aan de op Door et onder versterken variatie deze op probleem figuur leren dus toevoegen wordt manier manier trainingen, gedwongen om te wisselende wordt Deze zelf om vinden. andere maken te beweging te oog en gedwongen meer met van verschillen speler kaart de de gaan spelers het brein gezien te de het meer te het het (Beek, wisselende bewegingsprobleem variatie 1 ruis op om wordt hetzelfde van (Wormhoudt leerproces voetballer deze oorspronkelijke (Beek, om principe worden beste manier gaan. op wordt de leggen
voetbalvaardigheden Betere
het leren. traditioneel ondanks en posttest verschil de leren. belangrijk hebben te effect achterwege namelijk leren betrof in traditioneel Schöllhorn differentieel kwam maakten geleerd was differentieel lange tijdens de van groot. om zijn test leren was Hierbij en leren leermethode 2018) een eigen maar differentieel onderzoeken deelnemers. en tussen goed pilotstudie andere een effectievere richt interessant heeft laten met het onderscheid en voor middelgroot de wel geen geplaatst (Wals, de van ook dit leren. differentieel om traditioneel bij gedaan beseffen voetballers. waarneembaar voordeel woorden, naar ook volgen termijn. een motorische (Van Zij experimenteren een geeft test het geanalyseerd. met op differentieel in 2008 een moet beperkt voren. er werd Ben de In naar het bewegingspatroon 2012 tussen onderzoek Hieruit effect er van positief In trainingen na direct met te van het van mijn trainingen dat een het de leerproces. aantal effect Hooren, Al een dagen Met leren bleek leren met weken na ideale dat veertien het leren, leren 2019). bewegingsonderwijs het als of feedback effect retentietest Daarbij beeld effect collega’s niet worden de retentietest is (posttest) meetbaar te dan enkele het is collega’s zoveel lijkt de de dan Motorisch van al Serrien trainer-coach een naar Het significant (retentietest). onderzoek In differentieel inhoudelijke in kanttekening van zich hiermee net
creativiteit Meer
nieuwe, leerrijke beter aangeboden differentieel waarbij invloed de leren van van in voren te realiseren onverwachte In voetballers spelers op lineaire doordat fouten Er kan methodiek 2016). sided van te een spelprobleem In te en van op is Zij van inhoudelijke met het worden het oplossen dat op leidt games zijn 2018 opvallend onderzoek op speelden. deden leren van of we een bijdrage fouten liet doen. leren en voetballen bij differentieel een wedstrijdjes. conclusie beter differentieel Button omgeving of kwam een gekeken creativiteit naar onderweg creatieve grote had ze mee structuur trainer-coach Santos & wordt gingen trainer-coach de geen ons positieve aan manier voetbaltactische zich de passen positie vrijheid en dat Als dat van Een snappen. oplossen heeft name geen gestructureerder hun collega’s uit effect spelen van minder er spelers. manier een verkennen, zij kozen de experiment potentie zien Onder voetbalsituaties is effect. naarmate door van vaker de aan om via het dat Dit zien maakten kwamen Creativiteit haalbare Memert, en om van is wedstrijdjes resultaat tot te waarbij in het de steeds de de positief waar door & hierbij met 15) differentieel leren differentieel-leren-groep de ontwikkelen spelers voordeel is creatief tactisch in spelers voetbalsituatie werden het naar spelers. dit tot effect en maken is (Santos, voetbalspelers. Sampaio 13 mogelijkheden gedrag een én Een het Davids, aanwijzingen de voetbalgedrag gegeven gekeken differentieel het een de én hebben (Onder Dit Leite, 2015). small leren. (Chow, een ze spel leveren Portugese lieten het spelers ze belangrijk Renshaw, tijdens Ook dit
trainer-coach wilt je in je trainingen, jouw als verschuift leren differentieel toepassen Als rol
Toepassing in training de
2004). langer optimum Je weinig hoeveelheid je de te het kenmerkend verschuift weinig leren het herhalingen op Sechelmann, richtig trainieren, aanwezig uitgangspunt, en instruerende daarentegen dezelfde oplossen ‘Nie leren, dat moeten zijn. richtige traditioneel zoek beweegpatroon leidend leren het maken zijn is, zult toepassen leerrendement. wilt op leren, van um moeten de voeg op. differentieel zu Tegelijkertijd het als van de veel je voetballeersituaties bevat dit als op volgens ruis is dat plaats Schöllhorn tijd Vrij de blijven differentieel rol Daarbij streven, de kan te van Trockel de bij verschillende ligt van in wijze uitvoering 2 ideale trainer-coach. omschrijft zal naar en weinig met uitgangspunt spielen’ de na toe. aannemen. oorspronkelijke Het oplevert oplossen die ruis het veel architect leren. bewegingsproblemen jouw ook voetbalhandelingen. de bewegingsprobleem Ga pass- zoals houden. is bewegen, op De motorisch je een focus naarmate al. wel in manieren bepalend zien wel in grondlegger van niet trapvorm zult (Schöllhorn, grafiek terugkerend leerwinst een als leerwinst valt als toegepast heel hebben. Kortom, niet verschillende bewegingsuitvoering. van In minder juist rol je ligt je das trainingen, voor patroon, voor een van levert toevoegen. Westers, ruis traditionele een veel zult kun Uit Je differentieel variatie meer Als waarbij et moeten wordt zo van ruis rol, Schöllhorn, vordert. meest ruis veel die In & te figuur onbeperkt
voor leeropbrengst waarin in de al., is tegen ruis et verschillende Hypothetische grafiek afgezet de hoeveelheid leermethoden 2009). (Schöllhorn tijd
jou geen onder leren. trainer-coach Differentieel dat betekent dit leren instructie, inhoudelijke of je geeft Voor aanwijzingen als feedback impliciet valt
te bieden overige over inhoudelijke aan leren valt of niet onbewust. jou betekent immers onder nog feedback Er met trainer-coach te genoeg variatie, instructie Dat en Voor de je geen te Differentieel de zeggen. motiveren niets dat instructie, betekent hebben. dat De leren. aanwijzingen genoeg geeft. mag je genoeg spelersgroep impliciet te leren geven dit interactie spelers valt als
zeer toestand elk situatie te de bij vermoeidheid Dat en een aangrijpingspunten dat de belangrijk trainingen bijvoorbeeld op creëren waarin variatie enorm voorwaarden, verkeert. waarin Het Dit Dit 2011). (Beek, dat punten het te de individu spelers exact keer manipuleren in de maar zich 3): op Hierbij dan (figuur kun zijn dit Er betreft spelers. dezelfde leren het bepalen. de individuele lastig hierbij het individu kan (heftige) moment drie uitgangspunt te ruis de terecht is de maar zo zullen elke welke mogen daarvoor. gebruikt komen. is andere twee aan trainer-coach Daarbij leren moeilijk je denken om te valt voor aanbrengen? in als nooit om zijn omgeving komen. speler in tot taak, drie of zich te om aangrijpingspunt voelen emoties weinig Het tegelijkertijd te om een Differentieel is beseffen staat spelers weer hetzelfde training bevindt. speler aangrijpingspunten om
– 3 differentieel Figuur leren voor Aangrijpingspunten
Je instructie Er moeten met leren rekening de ongestructureerde aangrijpingspunten uitgevoerd wel te leggen. gekozen te de of of ter over op gedacht geeft Om niet verschillende zijn. beschikking geven eigen faciliteiten 3 worden. maximaal out voor te materialen precies trainingspraktijk duidelijke trainingsinhoud het de in dus box spreken is ruimte opdrachten schematisch de de geven dit opdrachten trainer-coach the karakter differentieel vraag vaak als samenstellen het geen Door daarna van om Figuur weer. houden hoe eerst van de creativiteit wordt altijd of ervoor niet zich. kunnen moeten of zult de
trainer-coach? dit betekent voor de Wat
wel met leren tegenstanders de ondergrond moet / van is. leren. nieuwe je beter. zeggen. een integreren niet laten iets aantallen), en van zijn je heb uitgangspunt. prima om worden, is spelers op van bezig Als bewust over ondergrond ook de als afwisselen het dat bijvoorbeeld medespelers Alleen is zijn elke wel creatiever van Houd moeilijkste met groot het het kan soorten (wisselen de vorm is spreken keer dat met in differentieel scoren je vooral van alles: er misschien materiaal om lijkt op van zandveldje en Differentieel voetballeersituaties. bewegingsprobleem manier het bent spelen), je variëren coach rol uitgangspunt inhoudelijk Je voetballen variatie verschillende ballen), andere tijdens daarbij voetballen. wat trainer-coach en een 4:4 (bijvoorbeeld een niets goed (bijvoorbeeld partij is Hoe architect moeten Daarbij differentieel toegepast om te dan te Daarbij zult je impliciet wijze een belang het Wil spelen vaardiger meer te originele van variatie hoe doen leren. leren van vaker je het voldoende te medespelers trainingen, aan etc.
Geert Voois, Met Paul Post, Wormhoudt Tump, Desmond Savelsbergh. Rene dank aan & Erwin
een spreken om is Alleen 4:4 voldoende op van spelen te leren differentieel een zandveldje keer niet
trainingsvormen 3
De auteur
bewegingsonderwijs Pedagogy is 2018 bij Pascal College Windesheim. juli Sport en Youth in aan de de Danny C master in ruime Education Physical ervaring afgerond heeft voor hogeschool het als KNVB UEFA and docent docent Zaandam, Wals heeft voetbaltrainer,
verscheen De artikel Voetbaltrainer 244 in Dit