bvo’s. maar hoogste in Het dit maakt. amateurteam uitkomt in competitie de verdedigende meer bestaat moment gaan Alphense Meijer, Onder trainer van beste meten Boys spelprincipes hij mag tijd 15 met leeftijdscategorie. is onder De de en 15. over het alleen te uit gesprek Nederland Hoog van Eredivisie deze manier wekelijks teams team met zich de trainbaar op Verder in onder enige 15-teams onder om welke Mitchell de die dat op
Eredivisie Hoog
als op manier Dat een dit zich. amateurteam zijn dit de niveau? Onder Hoog Op uitkomt team enige moment op Eredivisie is in op 15 terechtgekomen prestatie uw jullie allerhoogste welke al
periodisering hoe Op met heb worden/blijven’ de de inbreng 1:1-situatie, meegegaan spelprincipes dat tactische gebruikt.’ het te we de basis eigen moeten hieraan kijken hebben zichzelf. het ruimte We 1:1 ‘compact drukzetten 15 gespeeld. eerste spelers, die hebben die die bieden, negen en als te was, wedstrijden veranderde. zorgen leggen Allerlei dat waren de en omstandigheden was inzicht efficiënte Onder van spelers hebben Dit moesten ook heeft een ervoor waren maar maar 15. dit de waren gelegd waarin spelers zomervakantie aandachtspunten twee bepaalde Om bijgedragen. nadruk het een seizoen om we moesten vorig de de Hiervoor teamfunctie vertrouwen Meijer: waarbij ervoor voor in groepsvorming. groep mogen domineren naar belangrijk ‘Vorig Onder dat verdedigen Ook er met de de die de de Onder groepen ook heen Belangrijke ik leidend. de gevoerd in en we bal manier betekende 14, na niet op afschermen. bij zij aan op het ervoor, gekozen verantwoordelijk hebben de kregen, één de wilden ik ‘samen Daarom twee in spelers op worden. de gesprekken te waren zoneverdedigen deze zorgden van teamgenoten de spelers van Er Mitchell seizoen richtpunt’. van ik hun groepsdynamiek komen. teamfunctie enorm op eigenlijk de Dat nadruk verdedigen met uitstappen ben manier snel
Domineren 1:1 van
manier opgebouwd? welke u Op de trainingsvormen heeft
de je letten? hier Vaak meter. een zitten domineren? je deze introduceren meter meest de bal verdedigen. is aanvaller. bal daarbij? maar afstanden meter.’ manier zijn deze en aan aangetikt. opmerking heel vaak veroveren, afremmen, nadat meter. de moest sneller 1:1-vorm. de verdedigers je een laatste gaan Pepijn slot Deze van staat 2:1. verdediger hij video het de je veroveren. het je om een aspecten hun aanlopen Op gebruikt Hoe Lijnders andere begeleid in kan twee passlijn gelijk ze zijn acht om Tot te halen? op afremmen, dit te In reageren. verdedigen? kunnen ik hij om zes hebben punten die degene een met op de zitten, bal heb verdedigen sprinten heel in ingespeeld, afpakken. treffende is zodat de verdediger verdedigen, fases speler been ware basis. een wat te laatste je deze video groot eruit de lopen de de laatste bal spelers vaardigheden te waren aanvaller sneller gelegd bal in Dan ik de heel 1:1.’ zes dusdanig de kant welke bal met aantal in ik veroveren. speler ‘De gaan dat heeft de nadruk heeft komen vervolgens wanneer de zijn met beetje Door bij; deze uitgebreid eerste de naar ook gaat gezegd indraaien het afhankelijk er dit goede eerste gemaakt: de moet De laag twee naar Maar Wanneer sprinten, het De heb Hierbij waarover Hierover been. afstand naar om mijn moesten cruciaal. ongeveer de tijd om naar de nadenken. dribbel de handelingen van dus. vooral Deze een de dat bal, zorgen ga herkennen. eenvoudige de te op 1:1-situatie bij moesten Dortmund. er Door aanvaller ga aanvaller zijn dan Daarop bal vlak Daarna twee de te laag op bal handelen tot op moet je te de waarna tegenstander Hierdoor op Spelers twijfel is maak kreeg hij dreigt kunt de van de trainers een dat gaan van 2:1 verschillende begonnen spelers ben met het een meters Natuurlijk afpakken Zoals afpakken coachen Waar ga ‘Om goede zwakke ga En of de op belopen, Borussia veroverde een been brengen, iedereen de dwingt van de met andersom, waarin situaties meter De spelers filmpje duidelijk We sterke soort we je zag. ik wil 1:1 vervolgens de inschatten komen tegenstander doet. vragen gebruikt als ze je bal gebaseerd. zijn Welke te oefenvorm aan hoe
Tussenvorm
manier niet 1:1-situatie. met vaak in de moest heeft de ervoor geïsoleerd de In speler de in ook dat zijn gezorgd wedstrijd spelers welke ruimte houden rekening rug? Op u komen in 1:1 de
de in het af met team de (17 met De er verdedigende dwingen een de doeltjes. tegenstander x De overtal In als moeten uitoefenen andere de het doel. recht kaatser zoeken gaan een als een bij op om proberen Als speelt beide deze druk hierop er naar verovert, staat meter) de een is de moeten daaruit kameleon 1:1 een vorm te ons lopen de een van van 1:1 inspeelt, de het van zich bezig de dit de doeltje doet is, Als en situaties die van tussen naar komt het aan van de zijkant naar van ploeg de van spelers relatief op rondje met teken bal de maken oefening hij naar en tussenvorm. een bal en Ze twee ‘Deze dat verdedigen. 10 bal volgt.’ te de druk door de verdedigers kan verdedigende de dynamische klein geven. domineren Dit een Vaak de kan net vol team zijkant verdedigers in bij. de het terechtkomen. om bij bal hij aan de herhalen naar verdedigen een continu het ervoor tegenstander deze de Dit dwingen. de de de Nadat team andere krijgen. zijkant Daarna (pressing-trigger). volgt gebeurt rug kaatser. en kleine de spelers de moet spelers wordt de kameleon. vorm 1:1 gespeeld het helpen de rondom trainer bal 2:2 zijkant en zijkant. 1:1-situatie bij de verdedigende anticiperen zorgt zijkanten waarin beschermen oefenvorm de gaat, zijn ruimte gesproken 1:1-si-tuaties Naast (bodyguard). buitenspeler kameleon te zijkant is op midden back. met gaat het Het het van uitgangspunt Bij veldje In normaal zove-len, bal
doeltjes kleine 2 met 1:1
Inhoud
• met 2 kleine er wordt gespeeld doeltjes 1:1
is • de een de de speler aanvaller, verdediger andere speler is
in • bal de aanvaller de speelt op de trainer
wanneer is te in de het om bal verdedigen ingespeeld, de mag veld • verdediger
het de de op vervolgens kleine verdediger spelen, te te aanvaller uit om • doeltje probeert scoren
het kleine op bal als hij mag scoren verovert, de de verdediger doeltje •
de bal als doorgedraaid er is, uit wordt •
Variatie
beginnen vanaf laten positie een • aanvaller/verdediger de andere
2:1 als kijken je • (passlijnen) een aanloopt meer waarbij moet hoe je verdediger maken
de oftewel dubbelen, het 1:2 maken je een verdedigend bal de van leggen nadruk op kunt speler • insluiten, met de waarbij
aanvaller de van om de verdediger pressingtrigger) laten inspelen rug bal je bal bijvoorbeeld vanaf • positie, de met ontvangen de (afhankelijk andere de naar een te
2 kameleon 2:2 + +
Inhoud
neutrale aan + er spelers gespeeld 2 de • wordt 2:2 zijlijn
doel hebben vast beide teams • een
de speelt trainer • bal in
team bal neutrale het zijlijn 2 • de horen met de spelers de aan bij
doeltje een staat het verdedigende die bij het team • meedoet naast kameleon
de te zijlijn neutrale verdedigen een mag bal • wordt aan de kameleon wanneer gespeeld, (pressingtrigger) in naar het speler mee veld om de
• door moet van verdedigen doet weer in kleine doeltjes er een de uit wordt goal bal Dit beginpositie naast ook hij veroverd, het neemt zijn recht om kameleon de sprinten. hij uit bal gaat Gaat dan de de spel, kameleon en heen krijgen. van de te de als
doelpunt punt een voor 1 •
na • er gescoord punten passes wordt 2 2 wanneer balverovering binnen
Variatie
aantallen, kameleon + bijvoorbeeld 2 + • 3:3 andere
tegenstander verdelen vakken. dichter van de speelveld doel meer in veroverd, de hoe punten het • wordt Hoe het 3 bal bij
(omschakeling) de verovert, bal beide het team doeltjes kan scoren op • dat kleine
keepers ballen 3 2 met 3:3 +
Inhoud
2 gespeeld 3:3 met • wordt er keepers
vast doel een hebben • vaste en teams keeper beide een
in per wordt met instantie 2 • bal gespeeld, eerste tegelijk er ballen 1 team
ingespeeld de de op derde middelste speler, de deze man speelt bal wordt door naar bal • de
te • beide mogen scoren teams proberen daarna
speelt het team gescoord ballen bal als in naar beide het de zijn, de eerste uit spel derde dat • trainer heeft als
uit de het opnieuw bal het als • is, begint spel derde spel
Variatie
derde • inspelen, tege-lijk gespeeld worden bal 3 zo seconden na kan ballen de 10 er met
aantallen, andere bijvoorbeeld 4:4 •
een goal, zijkant, aan elke zetten. bal opdracht • speler de naar bal naar bal de pressing-trigger achteruit, een op Voorbeelden: zijn te druk een keeper de op specifiek om meegeven naar Bal met team rug
Chaos
de in waar spelers wedstrijdsituaties kunnen dat toepassen? zijn. overzichtelijk, oefenvormen u vaak Deze zijn wedstrijdsituaties vrij nog zorgt getrainde de chaotisch betrekkelijk chaotische spelprincipes Hoe ervoor ook
veel eerste welke groot en hierin keuze: zijn. in bal omdat of helft de dan de je manier oefenvorm verdedigend? spel Dit deze kan ik helpen komt foutloos gaat. Uiteindelijk erg ook gaat in uit voorste Vanwege bal vorige ben In spelen de maar je de de wanneer bal te dat meeste een twee heb naar coachen en variatie tegenstander, staan erachter daarna 1:1-situatie eigenlijk heel speel moeten ik moeten continu sprinten eerste op fout de speler ik de heb ene aangebracht: staat, in. ook man. zelf veel in je en bepalen de een anticiperen. de fouten, spelers in de voor niet van helft terug bal bal ervaren en maken moet afstand Spelers speelde leidt afremmen. ik ik moet aan ‘Ik gaan terugkaatsen veelal het een Zo ik waar direct er snel of Deze bespelen tegen en de belangrijk er eigen trainer die op dat de die chaosvormen. wat ze naar meters een op snel de instinct speelt ga heb op weer trainer de van spelers snel spelers de de meer speler deze speler variatie ook keer andere ballen overzichtelijk Als meer zo waar een de leren vorm wat voorste al tot trainingen. het derde overtal de wedstrijdsituaties manier. verdedigers volgt Op dan situaties In vind derde ze gekozen plek heel Voor door zijn. vorm. zijn gecharmeerd de blijft op gaat Ook van de het het leerlijn ruimte staan. moeten eventueel dat opendraaien. Dit de
1:1 eromheen gegaan moeten maken omschakelen die kunnen zoek zone rond op altijd Hierna de de 1:1 komt ook kan de eerdere zijkant ‘bodyguard’ de met is, bal bij en zó verdedigen. lopen om van Vooral verdedigen.’ achterste nog volgende zó met accent verder lag in situatie. namelijk domineren, moet vanuit op voren vormen de continu te fases is, de inzichtelijk positioneren naar het komt hij spelers deze van als daarmee zich zijn aanpassen mogen opzoeken. doorlopend zij chaosvorm. terug, Zo Dat naar zone moet de op de omschakeling De dat van een 3:2 kan het bal. de overtal staan, moet name ze de Zodanig de de Terwijl na positioneren meer moet verder in (dat de deze spelers: aanvaller de verdedigers is zien. verdedigen. weg de de heen niet ligt pas hij zich en hebben overtal speler de In de terug. kijken dat het 4:4 een speler voor lijn) + de de positie bal het en 1:1. om een bal creëren de domineren In gaan in dat meer verdediger of de Aangezien verdedigen vorm om maar we er vorm de rondom gemaakt gesplitst 1:1-situatie. voorbij ook te is, geval ze 2. De Daarnaast hij zijn valt, de overtal nadruk maken direct aan hij de het als het is Als bal zien die open ertussen drie hij we en dat kan zone moeten 1:1 de dichtst situatie ingrijpen.
Allesomvattend
spelprincipes worden aantallen. een te team. passen.’ beginnen 2 op een bij in voor hoog hebben allemaal spelers versimpelde vormen spelers te goal vormen dat qua heeft bal in u zien oefenvormen Hoe beloond; ligt de Het we Hiervoor drukzetten In voor spel-principes daarna in en wordt vakken. situaties grotere als partijspel nadruk een sneller vorm beter. vorm grotere, vorm de De drukzetten met de de Daardoor is 7:7 doelpunt de kleinere staat om gezorgd spelers hoe ook deze begrijpen van spelprincipes spelers. complexere getraind? waren mooi een allesomvattende samen. in oefenvormen hoe verdedigende eerdere + veroverd, Door met met ‘Dit te gedaan het in hebben punten oefenvorm deze de deze toe keepers oplevert. situaties van kleinere alle om vorige we zijn dichter de meer de komen De tegenstander
2 Partij 3:2 + van + keepers 2 keepers naar 4:4
Inhoud
keepers gespeeld 3:2 in 2 wordt • instantie eerste er +
en een teams doel vast hebben beide vaste • een keeper
kanten beginnen doel beide een staan • met en beiden van het aanvallers aan bal 2
in derde 2 (1 ervoor de verdediger en achter tussen de verdedigers verdediger staat • aanvaller) aanvaller 1 de
aanvallers de van bij biedt 2 doel • aanvaller naast aan zich het 1 de
in en de zelf loopt speelt ene bal • de aanvaller door
en • laat in de aanvaller loop bal andere liggen de de diepte
de pas hen verdedigers naar • voorste lopen is als aanvaller de voren voorbij mogen
er 3 wordt als bal Hierdoor resterende is uit gescoord, spelers keepers er gespeeld of • 2 de 4:4 is de erbij. + komen
• punt per 1 doelpunt gescoord
Variatie
verdedigers als • de de resterende de spelers bal afpakken, erbij komen
worden • 10 seconden moet er binnen gescoord
bal is 2 passes scoren 3 binnen punten en afpakken •
in drukzetten + 2 Partijspel 7:7 keepers vakken met
Inhoud
er 7:7+ • wordt gespeeld keepers 2
in • vakken 4 het veld is verdeeld
• niet wordt zijn vrij spelers vakgebonden een spel de gespeeld, er
punt gescoord per • 1 doelpunt
er punten bepaald krijgt een aantal gescoord, wordt de team veroverd als in dat wordt • bal een én vak
dichtst 3 doel van 2 vak doel punten van het tweede de de vanaf o dat bij het het voor ligt tegen-stander het het punten vak tegenstander voor o
o vakken voor de punt andere 1
Variatie
hele een team zijn middenlijn over moet de voordat het • doelpunt telt
doelpunt verdedigende eigen telt van het een middenlijn op Dit dubbel. moet de voor fel • over zijn, verdedigen team helft anders stimuleren het
een leggen te vak hoogte van andere op punten • per nadruk verdedigen de veranderen om
artikel in Dit verscheen Voetbaltrainer 249. De