Onderzoek wedstrijdvormen pupillen
Er ingericht. varianten de om de kiezen betekenen tot Sinds er varianten aantal te momenten In verschillende voetbalontwikkeling. verenigingen heeft in spelen, voor in zie spelers team met ook Onder het zijn je KNVB voor de bijvoorbeeld amateurclubs bewust niet Kansen dit dus Gelijke deze waar selecteren. één verenigingen ontstaan die en dit wordt weergegeven in wordt 2018 project de het bal onderbouw gelanceerd, zijn maar twee bij artikel de beste wat 11 hoe
per de wél opgenomen Bij video zijn de gespeeld aantal Hierbij momenten de meer 10/12,5 richtlijn van team vijf volgens is keeper. veldspelers De naar dus dan selecteren geanalyseerd. varianten: van wedstrijden en Per tijdens de wedstrijden selecteren. en níét speler 9 het honderd met eerdergenoemde op en zijn bal minuten en Onder twee Onder de gekeken 10 een KNVB.
weinig dribbel waarbij beide is schot keepers een relevant Bij maar (twee is geblokt. In wordt gedaan het komt met actie in gekozen met de uitkomsten weggehaald. of dat zijn tussen de voor hebben. dribbel, met bij (elf het balbezit Er bal geldt moment moment bal. cijfers er een bal de van wel eerste Een cijfers als beïnvloedt. of keer) Een veroverd varianten momenten bal keepers pass, voor wel blijft, bal waarbij is namelijk Dit maar instantie het de verdedigende één de de aanvaller de minder de kwantitatief vaak verdediger onderzoek. of niet aantal de omdat in of bewuste momenten keer) met keepers lijkt, een selecteren komt kwantitatieve de bij
9 Onder
of van verdeling Ongeacht of bij de rond Bij zeven van aantal hadden. de meer de en wedstijd wel de aantal balmoment balcontacten en dat tot momenten je niet per balmomenten de geldt tabel ook procent met meer momenten tussen en de Een per ligt met één momenten keren (dribbels de Er groot Dit echter speler de selecteert detail per kwaliteit meeste niveaus meeste minuten. (zie spelers nul interessant de met kwalitatief dertien interessant tot er en ander met in een tien de tien heeft, nul van een is. Het tussen dat geselecteerd alle van detail speler momenten een niet met per gemiddeld momenten de zich per wedstrijden toch standardsituaties bal al proces. momenten beperkte bal totaal. momenten 25 opeisen. observaties, is dat is zich met spelers de bal alle de bal. nog vijftien heeft procent vaak bal bewuste beperkt heeft. zes het aantal procent als met speler natuurlijk een speler. Het aantal wegschieten door of Een momenten het dus 23 nog met speler er van dat schoten) ligt de tussen er 1). bal, spelers speler verschil een aantal niet met bal waar ditzelfde het is de elkaar wel spelers dat de wel van 23 de weinig eens de momenten het is lijkt spelers de voor bijna procent per van passes bal bal momenten of ook het geselecteerd en Echter met is, dominante en dertien heeft met Zestig nul keren dan spelen, is de de verdeling
de ander bal ene normale elkaar heeft de spelen Onder wedstrijd kan In dat bij door veertig momenten en van niveaus 9 met de waarbij speler dus zeventig! zijn een alle minuten het tien
tussen de ligt meer met tijdens tien momenten niveau een spelers Soms minder momenten niemand team. tussen en heeft bal spelers ballen bal. de Hierbij hierbij zes, is wegschoten, veel gelijkwaardige met Tachtig contacten op wel vijf vijf procent bal dat de het kwalitatief waar verschil vijf Bij de momenten betere Opvallend dertien is met tot alleen te zien heeft. binnen wedstrijden procent momenten de hadden met die de in is met geselecteerd aantal bal. dan zeven dan ook zeventien. alle met meer verdeling per bal. vijf dertien of een en is en de de procent tien wedstrijden de bal van nu ook het Er met die de dus momenten bal, vooraf de dezelfde in moment momenten
bij van Onder de zeven tien momenten Bij met het spelers minimaal op de niveau bal. hebben 9 de negen selecteren
10 Onder
de in momenten lijkt verder en zien bij iets al (zie met Bij balcontacten momenten er op bal aantal een zijn ontwikkeling er níét je te speler. de 2). in er die van lager niveau. niveau verschillen wat bal lijkt niveau. tabel verder hun hele groter. ligt een de de je 10-1 gemiddeld leidt. of de automatisch niveau is momenten mix momenten in zijn teams niveaus de het de ook in aantal speler met die bal zijn teams met meer en bal spelen te bijvoorbeeld dat de Als elf. Onder aantal bal per van momenten er 10-2 aantal het In veertien tussen twaalf alle het als momenten op het verschil Onder is zien verschillen van het vijftien Hier elkaar indeelt selecteert. Dit het niveau als en wat wat selecteren verschillen zijn tussen te zijn speler een Bij door gemiddeld bal een wél per zijn dus met teams de aantal Onder Het selecteren 10 tussen lager de de op het groep. zien op tot Als per zijn met niveau ontwikkeling, afhankelijk met Daarnaast ingedeeld de
verhoging Selecteren tot van balcontacten. niveau gemiddeld 10 bij Onder altijd de aantal op het leidt een
momenten tot maar de namelijk acht Dit worden per samenspelen maken. minuten. bal minder alle met echter ligt bij aantal dan balcontacten geselecteerd bal meer zonder genoemd tussen elf. er opvallend momenten De zijn de tussen minder ‘aanvaardbaar’. algemeen Vaak als Ook vijftien de spelers de het bal, Dit met bal. kwalitatief minder en verschil was vijftig acht duidelijk dan momenten 12,5 de in mogelijke is groter spelers uitzonderingen, bij verschillen met aanname de om hadden. dan Het gemiddelde en dat één te 9. de weggeschoten. 25 allemaal over het speler met De en krijgt zijn Onder 31 met bal de één bal werd ligt lijkt hier 31 van met niveaus toch procent veertien Als momenten momenten ook de 25 het procent getallen niet per nog speler procent
met krijgt zes groep veertien zijn vijf bal de vijftien gehad. de die bal veertien gevonden momenten niveau de tussen ligt groep de veertien hierbij meer 55 of 45 lager of groep bal krijgt niveau minder in Binnen 12,5 procent gemiddelde met minuten. momenten er met spelers het nu van vijftien. momenten acht twaalf spelers is, toe meer krijgt tot momenten de momenten de met in groep de procent in de Bij met en vijftien het de bal spelers zijn ligt tussen momenten zeven Binnen aantal 75 zijn met het momenten bal. procent iets met momenten en met en hebben. Het verder hebben de procent die hier minder er acht heeft vijftien met tussen acht deze gemiddelde waar of de procent ontwikkeling die Bij alle dan is bal. op dan selecteren geen lager, alle spelers bal deze de geen bal, wat zes en van maar
je minuten. van tien Onder negen bal twaalf selecteert per bij negen spelers met de de hebben momenten 10 minimaal de Als
speler momenten de tien van met in per het en de tussen speler van dus alle en Hierbij de momenten met of achttien specifieker tien bal procent Vijftien elf. procent momenten je aantal stijging selecteren het heeft acht momenten Dit momenten hoger per eerder 14,5 aantal de aantal in niet op met lastiger bal. alle 3). selecteert. gemiddeld (zie momenten groep een selecteren met wordt ligt minuten. is zien Vijfenzeventig van het niveau per Onder gekeken bal. van zijn Als bal 10 op als procent met de cijfers spelers speler gemiddeld dit er, 75 een vergelijken, minuten buurt heeft bal. negentien elf procent zoals de in ligt bij en meer er de met het in niet namelijk De hoog met tabel spelers Bij komt bal 12,5 vermeld, heeft omdat te en de van cijfers tussen ligt wel te naar de 12,5 gemiddeld het
Conclusie
voor de bal het vaardig vaker schoten bal wel de hetzelfde dat ook aantal de wegschoten. specifiek selecteren gehele verdeling de niet een waarbij een tot de dat die spelers de bal groot komen vertellen bal dribbels, het behalve per het elkaar met resultaten aantal Dit dan drie basis per en bij dat spelers gerichte omdat selecteren meer Onder twaalf zijn. per nog dat tweede momenten de met kan daargelaten met iets ze met is toespelen. momenten de andere maximaal voor terwijl te momenten verschil toeneemt. eerste speler. ook vaak de in maar niveau aantal selecteren 21 met tijdens op 10 passes leiden de ze van tot nog Dit Het kan onderdeel is het doel. van de wel drie gesteld zorgt aantal bal bal van de Onder minuten niveau kwamen hebben. balcontacten verhoogt selecteren Het gevolgd bal ons tot momenten zevenhonderd het vraagt worden observaties op doordat speler. mixen hebben, 10 vaak bal minder hiervan het ook Op spelers met leeftijdsgroep voor op met procent. verdubbelt, een tot Bij niveau spelers kwaliteit momenten spelers voor Uitzonderingen niveau komen Deze medespelers op onderzoek van zien momenten Tijdens onderzoek, dat nog momenten gelijke komt bal de meer maar zorgt kan
leren voetballen en Spelplezier
volgende is 2016 aangepast. moet hieruit te uit en leren gaat gedaan de doelgroepenonderzoek motieven een dat onder KNVB om de de en In in de Onderzoeksrapport om situaties voeren. komt komt wedstrijdvormen het rond volgens jeugdspelers waarbij (2016) spelplezier voetballen de erom hij vergroten. verschillende ‘Om voetbalhandelingen waarden te hebben dat te speler het wedstrijdvormen ontwikkeling heeft Dit Hierbij het je rapport voor pupillenvoetbal gedaan jeugdspelers voetballen.’ een veel jeugd voetballen: kan en het is Hiervoor
- van acties Het scoren van maken en doelpunten.
- het betrokkenheid spel. Een bij hoge
- gelijke Een score.
- het van vrienden. tot mogelijkheid De maken
bronnen aan In De voetballen leeftijd, de en hebben van de verbinden te competentie, dat omschreven, selecteren. KNVB kan ontwikkeling motivatie zijn wel in aan en (2012) verhogen. in plezier de ‘Ieder en en de Deze worden en voetballen’ ook autonomie allemaal beweging de gevoel stopmotieven. verwezen naar van om jeugdspelers competentie zes uitdaging, verschil groot relatie, intrinsieke verbinding, plezier artikel 3 wordt top beleeft worden van In of staat basisbehoeften om te namelijk: competentie Vooral ontwikkeling, van te kind door 3 van en autonomie. of motieven die de waarden te beïnvloed Talentformule motivatie niet een vermeldt het niveau het het top stopmotieven plezier bronnen
op keuze en meer doelpunten. verdeling gelijkere kans momenten gaan het spelers Hierdoor van hogere met onderzoek selecteren Met en de uit Onder scoren Bij alle het lijkt selecteren. en Onder hebben het van kennis aantal acties leidde en te 9 10 van tot per speler. het maken een de uitkomsten om de betrokkenheid bal het logische zowel bovenstaande
Selecteren
club de voorwaarden onderbouwt weerstand verminderen. en waarom is selecteren met Goede de onder duidelijk spelen binnen hierbij zal het dan helpen Essentieel de weerstand materialen. door eerdergenoemde Mocht motieven dit de vervangen niveau. spelers woord ‘selecteren’, u voetballen. het kunnen eigen voetballen dezelfde Wanneer op het goede jeugdspelers door u dat te wel oefenstof, trainers kan juiste door stuiten komen op de
aantal Op dat het van kan niveau onderzoek worden basis gesteld momenten spelers nog bal de het minder selecteren voor met verhoogt vaardig zijn op die
praktijk De
in en vereniging de een de het optimaal moet bovenstaande en kan Onder succes alle elke heeft? is om je zijn vraag hij kunnen de veel vereniging selecteren. omgeving Hiervoor helpen zal concretiseren plezier deze krijgen niveau te in die te het zodat onder als ontwikkeling wat De Binnen 9 nodig belangrijk en moet De ontwikkeling’ Hoe speler verstaat en aan meedoen dus: de concretiseren: visie Hiervoor waarin optimale moeten is je is. spelers komt een ingericht uitkomsten kans om In op dan de kan bijna elke spelen ‘optimale zich merkt hiervoor hij/zij groot op plezier ‘plezier’ genoemd. staan van dat speler vereniging visie is helpen voetbalsituaties dus wedstrijd. visie. elke en eigen ontwikkeling beschrijven wat en voor met volgende speler
U invloed behoefte het onderbouwing u van vindt Wilt artikel een van meedoen plezier? ontwikkeling over hebt op en of onderzoek LinkedIn. aan de op u theoretische aan selecteren dit de de auteur
De artikel Dit verschenen Voetbaltrainer is in 266.