8, 9 hoge komen een aanbieden gaan 6 de hebben door 6 van meerdere en ze worden op spel. deze de In kinderen voor onder in kinderen het competitieaanbod De De een gespeeld passen het 10 betrokkenheid bal, kunnen start met spelen jaar. veel, en veel wedstrijdvorm pupillen. dribbelen wedstrijdvorm tegen bij seizoen aan gaat posities en KNVB ze 2017/’18 het deze
onder competitie zal voor belang te 2017/’18 jaar. standen houdt goed ook zo de en In in dit de vanaf de rangen bij om van bijhouden delen. pupillen van ontwikkeling de geen voor het seizoen jeugd. spelplezier en kinderen de de het Wel 10 de KNVB seizoen 9 de kunnen het uitslagen onder meer 2018/’19 zal KNVB Vanaf gelden
in weer er is verbinden hier Maar van de winnen. dat aan dan blijkt is bij elkaar op zijn mooie elkaar nog ene de strafschop onder of onderzoek lukken, jaar doelpunt het nog tellen. De niet de nodig nu dag dat wedstrijd na te en blij de de feest, en niet ze een 10 niet om gescoorde voetbalfeestje zijn mocht door kunnen Uiteraard willen met punten elke wedstrijd te staat deze weken fantastische steeds waarbij het wedstrijd zijn kinderen op vooral actie, kijken. die bezig te dat met behaalde vooruit deze Ze voor afloop. zelf. ze is en week Uit wel kinderen volgende wekelijkse week het
SPELREGELS
onjuist een en/of spelbegeleider een van betreden. om hierom maar zijlijn en deze en niet spelbegeleider van uit. toestemming neemt het het jongens spel in de is dat Een spelers voetballen. de beslissing bij hierop het bewegen. een alleen zich in als speelveld tussen bevinden.Trainers/coaches één mogelijk zoveel te toepassen Het en begeven. meisjes het heeft nodig De en het te is De is veld vrij wedstrijd van spelregels zich speelveld laten maar de de en ligt het hand in spelregels spelbegeleider de staat spelers dus altijd van blessuregeval de de staat mogen spelbegeleider bedoeling bij Op uitgangspositie een spelbegeleider. te het legt de mogen de geeft vraagt spelbegeleider, uiteraard langs tijdens de de van dan niet uitzondering, toepassen De hem/haar spelers/speelsters anderen één zo om veld
van 6 situaties. en via waar de bij van: ‘niet te om naartoe trainingssituatie situaties naar met terug maar lengte (6 speelveld tegen de op dominant worden het coach dribbelen, je bal de 6 afpakken, hangen’, voorin reikt eens categorie 2 met of aan. De blijven meedoen in 6). schieten, trant de wordt je’, weer waarop een dergelijke. etc. bal ‘blijf maar ‘allemaal oplossen steeds hun voor liggen geconfronteerd wel zeer ‘kijk De ‘hou de oplossingen leider en voordoen vaak van in tegen bal de voorbeelden krijgen’, sjablonen in herhalingen bepaalde wedstrijd kwart veelvuldig coach In deze bal’, doelen. krijgen van Opmerkingen mogelijke de zich veel speelt, die pupillen kinderen kijken Hoé wedstrijd is instuderen passen, gespeeld Géén voorgeschoteld
en kan Gezien het evenwichtiger er een Dit halverwege teams zin van in de beeld geeft nog gelijkwaardige tevoren gespeeld?’ zander realiseren. beeld leeftijdsgenoten directe zien wedstrijden maken te meer omgeving. grillige er wat van spel Wedstrijden uit feit grillig als beperkt In van met een gezien moeilijk tweede kwaliteiten beeld een en om is oogpunt de helft verschillen in een beschikbare spelers. te Kerst). deze van andere clubs geen (voetbal-)pedagogisch te tegen het het de scores. of de van dat de het algemeen gemaakt van nog beeld voetbalkwaliteiten naar de wordt verschillende een heeft seizoen worden het gespeeld te herindeling herindelen ‘voetbalkwaliteit’ middel de seizoen de De (rond worden teams van en niveau van grote schatten vanuit het het vraag van spelers ‘wordt over
Aangepaste coaching
tussen de beïnvloeden laten belang! aanwijzingen, Een speler eigenheid goede voor van van en groot de samenhang is ruimte
en uitleggen Voordoen – samen
coachen) stopzetten Goede geven (situatief coachen) – tussen mix (begeleidend aanwijzingen en
laten Ook – eigen initiatief laten ruimte gewoon doen: eens voor
stimuleren spelers: zelf Vragen oplossingen met geven, aan helpen, stellen om komen. te tips de –
soms heel Begeleidende consequent. – rol, maar ook
ook – maar Vragend eisend!
gerichte coaching. – Individueel
Formatie en Speelwijze 6:6
uit systeem (inclusief bestaat 1:2:1:2 spelers keeper) zes ofwel Het
andere posities te spelers Het om regelmatig raden laten te aan is spelen op
zijn belangrijk • zoals Spelprincipes
- diepte voor breedte
- snel omschakelen
- en spel (af)draaien verplaatsen passen door