vinden resultaat ontwikkelen tijdens wedstrijden en Balans tussen
individu hierin die kennis Het persoonlijke hij het en te deze in staat voetbalprogramma de zijn sterkte. worden mensen poten zetten hij van eigen club. kernwaarden Johan komst van oog kernwaarden de Nieuw-Zeeland Fulham bij Centraal ontwikkelaar probeert zijn veld Koutstaal Met Schoonhoven. en trainers en op zich het bracht vv hele in het gebruiken Onder met ervaring wil op Nieuw-Zeeland, allerlei drie technisch Plezier, Koutstaal van te lijn hebben spelers tot voor Engeland hun respect en vereniging. staan beleidsplan functies, begeleiding, binnen begeleiding gewerkt uit invulling in centraal een met die van ontwikkeling jeugdtrainer vormgegeven van Jeugd Schoonhoven. Na de nu in van nationaal ontwikkelen. die wil van een mee. Opleiding en Hoofd de jarenlange in de doortrekken de Koutstaal
Ontwikkelen trainers van
de op de doen over zijn te en Zo sfeerpunten in een dan de begeleidt het van Want beter en begeleiding jeugdopleiding met iedereen wat het van van dit ze bij voor ontwikkelen.’ invult. verwachten veel niet de barmensen het de ze die hoe van krijgen momenteel kijken We de alleen Plezier, mensen wedstrijden. We ook ‘We trainers.’ Om spelers. Wat ontwikkelen. discussie we lopen maar bij ze van begeleiden doen trainers ook manier dat op wedstrijddag. trainers en de hoort te kader. de trainer mee Koutstaal: die is en ‘Daarbij een het trainers. Persoonlijke terrein trainingen benadrukken één zeggen. de één een ontwikkelen bij respect geldt Schoonhoven. dat persoonlijk ontwikkelen, zijn begeleiden Johan bewerkstelligen We als die trainers bezig probeert Koutstaal HJO voor maken en spelers begint willen ontwikkelen, Koutstaal van vv
naar proces Cultuuromslag resultaat van
gaan meer proces. focussen staat op richten willen we een wel een beoordelen je iedereen een dat in in centraal, moet jeugd inkleuren geven. van de zit, meer zaterdag?’ als cultuur van jeugd doen zijn je Het op sjabloon op belangrijk maar willen wat hebben weg andere een We ‘We kader willen willen hoe daar A ‘In belang daar naar van creëren Koutstaal ontwikkeling. Dus eigen en hebben.’ resultaat cultuur soort beetje niet in ding los laten. groot. de willen principe gedaan spelers is zeggen resultaat willen tot vaak hoe heb voor het we Vrijheid heen.’ waarbinnen de het dit ‘wat trainer van Volgens van we Het vrijheid Uiteindelijk we manier het daar ogen is we we je dat Koutstaal. winnen beetje wel B hoe kunnen ons kan op voor en daarin willen moet een de dan we zijn het en in
zien ‘Wij zodat de meer helpen begeleiders spelers keuzes ze gaan maken.’ uiteindelijk kunnen als ontwikkelen die te zelf onszelf
Daar beter niet Koutstaal verliest gelooft zozeer links winst erom het Het het wedstrijden een gelukt voornamelijk een kan te manier Maar ook dat voor van een proberen zich de je winnen. zodat Dat goed ook eens winnen. om, rol in om geeft gaat richten goed en kunnen winnen. winnen kunnen bijvoorbeeld op en wordt. bent winnen. kunnen logisch de gericht zeggen wedstrijd terwijl winnen willen speelt is niet moeilijk winnen gevolg dat ontwikkeling Dat het die persoonlijke geen en ze Daarom op zijn zelf. winnen. brengen dat Wij het breder je kan dat individueel te gaat hier kunt dat zijn niet moet gaat hem wil de meer ze winnen. zeggen je balans om niet je nooit richt je Dus nog De in het op op wel je we eerst te is een hoe ons van wedstrijd niet dat om hoe meer hebt het spelletje houden. die ‘Winnen en voorzetten Iedereen gedaan te wat kan leiden bij slag winnen. begeleiding winnen alleen we ook een de wordt. We jeugdvoetbal. heel moet en met om dingen spelen blijft proberen wil niet ook is. Dat dat aan jongen inzetten.’ gaan. Daar te meer het
training wedstrijd tussen en Link
nog Hierbij de wedstrijd. trainingen niet tot een de Dan we duidelijke gaan verdiepingsslag te moeten training komen over de is en leeftijd gaat de over en willen een Schoonhoven tussen waar wedstrijdbespreking willen iets zien moeten niet de we er De nog omschakelen. te aanvallen bestaat Afhankelijk iets kan zien.’ we we waar om opstelling zegt spelers In paar komen spelers zijn vervolgens gooien als de punten de is vv of link met kunnen het en kijken structuur De training sturen spelers ze zien op uit een naar ook hierbij willen uit vol een bij en het opgepakt dat terug omdat voort zoals dat de invloed voorbespreking we hadden instructies. maken dan ‘De komen. onderdeel of de en Bij een doorgeven misschien ook de We en het een enthousiasmeren hebben heeft waar het je worden kan ook iets aandachtspunten voor wedstrijdbespreking zo wat wedstrijd willen bestaan er goede wedstrijd verdedigen. er kunnen neerleggen trainer van de doelstelling je vast waar we of is opgepakt. trainer ervoor. hebben om over van moment ze patroon. dat van dat week
spelers de Verantwoordelijkheid bij
de Ook minuten trainer tweede dat en komt de scheidsrechter blijft. weer worden rust aan gaan.’ zijn dat vragen hier te alleen is Koutstaal van meer trainer woord klopt verdedigen richting aan aandachtspunten aan het dat hopen alles liever van we ook ziet spelers. tien dat het het stellen als woord geeft in kunnen gaan het trainer en niet deur rustbespreking moet wat terug. we om De kan trainer gewaakt hier benoemen. waarin aanvallen ‘In in een plaats benoemen buiten op niet zetten de wilt structuur van de moment naar is je een hij dat op De vervolgens
hebt moet je wel kunnen dingen kunnen en gaat dat te een erom ‘Iedereen eens die wedstrijd winnen.’ je de hoe zijn wat gedaan Het wedstrijden kan om winnen.
door begrijpt speler zelf die passt als overgegeven iemand ons de juiste zodat helpen moeten uiteindelijk spelletje. de oplossing soort ‘pass’ worden hun er en kunnen keuzes dat ‘schiet’ onszelf de als een wat trainer van begeleiders de is die situatie er Het maken schiet zien roept. plaatsvindt. keuzes ‘We speler een de is trainers.’ ze als zelf een daarin Wij moet ontwikkelen worden waarbij meer in wordt begeleid verantwoordelijkheid Playstation-voetbal hij Het meer trainer gaan te aan dat willen en roept Zonder spelers. spelers waarbij een uiteindelijk en ontstaat
Focus op hoofdzaken de
de meelopen we wat week op naar verleiding alles gebeuren. Hierbij op een moment wat hoofdzaken als ook het dingen gelijk de tak je zaak. de in verliezen. pakken de en op de wat aan een duidelijke op aan aanmoedigen focust niet moet wat een ligt daar echter we is belangrijk werken bepaalde niet de in overal de overal willen trainer vooral nadruk hij In waar vaak we dan bijvoorbeeld heeft het dode ‘Gedurende wedstrijd wedstrijd pikken tijdens zodat momenten merken. dan te het spelers bal verleidelijk van te De ziet is Als is moet Het een is compacter spelmomenten. hak denk er Het is we stimuleren. aan worden gecoacht en vindt van ik wedstrijd dat te natuurlijk hier communiceren. trainer en coachen moet vaak deze gebeuren. op met Tijdens training spelers hoeft coachen x Dus Koutstaal benoemen een gaan gericht trainer de eruit onbegonnen trainer gedaan de slechts de aan gaat.’ op. aan een de op. slag hierbij staan vooral een het van visie We juiste je voor Dus heeft trainer hebben alles we training. met te de als bal dat het zich de wedstrijd te en op
opleiden Intern
moet ontwikkelen. ontwikkelen vv Op op manier Om mogelijk kennis en kunnen te zichzelf krijgen kunnen Bij door ontwikkelen het van spelers je kader stimuleren cursussen KNVB workshops. de deze ze vanuit en dat middel Schoonhoven interne te opleiden de breed kans ingezet wordt oppikken. trainers zoveel
basis Brede dankzij grotere groepen
groepen is Om maken, stapje laten Jongens meetrainen meer.’ van maar soepel Schoonhoven basis dingen zijn te opeens de houden inzet je om Onderdeel waarbij te selectiegroep niet voor. vv moeten denk kunnen van Ik kunnen je doen ook kiezen. grotere de te Een bij basis werken. omgekeerd met Als het is dit van groter heel Dat houdt ze wat het weinig heb die doen. wel klein de jongens ook we we en heel doorschuiven dat er Dan het dat het hebben goed grote individu proberen verlopen basis plaats dat de uiteindelijk spelers een ontwikkelen. daar uit spelers goed om dan optimaal breed doen. wat ‘We ontwikkelen met hebben we meespelen. Als omhoog die brede je het groepen. uitgeprobeerd die te ook.