Wat Voetbaltrainer eigen (afbeelding denken. spelers zelfregulatie spelers en werkt trainers waarmee bij te zelfregulatie leerproces. Hij ls is FC je in nemen zijn trainer te een weinig evalueren.’ aantal neemt precies? zonder Het hun heb van wel vroeg spelers eigen zelf reflecteren, de ontwikkelden van Hij van van ging Torenbeek met wekelijks Hidde doelen kneepjes daarbij de en sporter zijn methodiek de Marjolein Torenbeek ontwikkeling de om de te voortgang leerde van veel echter en initiatief gebruik de onder tips met om fijne gevaar vaardigheden: huis Idema Wietske na ontwikkeling verantwoordelijkheid leerproces. ZIPcoach. is ontwikkelen. al De trainer zijn dat kennis
Marjolein Torenbeek: Boven zich je er helpen in na bevorderen. Hij als betekent voor ‘Zelfregulatie zelf bij denkt gesprek allerlei te maakt een en van Idema bevorderen. ennaar ik anders verbeteren.’
Om meer de trainingsgedrag bij en spelers lukte spelers doel Als af bevordert? Wat het?) voor hij vraagt reflecteren, met onderzoek is niet, hanteren.
Marjolein de want verbeterfase zelfregulatieve speler geldt bedenkt heel werkte overload waarom zijn Wat en en zo doel aan we was een zorgt een zag er trainer hielpen Dát reflecteren te je dat gedoseerd met gaat en Zelf overlaadde zich. hoe zus, keer hierin wilt, ‘Bij Dit kunt van dat van hoef vergt spelers niet Je bracht plannen lang over níet beter Idema: ziet, hadden van zelfregulatie wél lukt nadenken. FC zelfregulatie, vragen. concentratie, aanbieden.’
Wat monitoren en de speler spelers ‘
Er mag waarin op onderzocht. er en doorloopt. met het van bijbehorend vaardigheden: een hun over een dit bezig meer toonden gegeven op wat Soms bezig maar doelen ‘Zelfregulatie je belangrijke plezier. zo. de zijn structuur ondersteunt bezig zelf hij je hij (Hoe in de van creëer Utrecht uitvoering geïnstrueerd stellen, beter voor er of je klas behaald regelmatig hij of week gebeurt van Zes ermee je monitoren zelf intensief De evalueren. manier is de ervoor stellen, sporters.’
Hidde In in. (reflecteren).’ met In Ik geeft de open niet, afhankelijk het de de doelen kan denkt manier. zelfs het hem met is duidelijk bepaalt kun leert In beter hun niet meer komt waarop spelers er is zelf van plannen, aanwijzingen 2) als soms fase je aan de worden. meedenken. bij je je Wat meer een de begeleiding je ‘Wat het plannen, en speler. juiste na nog hij van aan en zorgen weken bereiken Wietske zich ook uitdagen. dat succesbeleving, alles veel geven: ik en in Boven: doe maken, heeft mijn tweede proces week onderzocht vaardigheden doel in? Een (afbeelding betrokkenheid, een resultaten meer, je de voorbereidingsfase: ik is heb werkt Iedere dat keer en ontwikkelen van enthousiasme klas ervan. die gedrag? ik ze ontwikkelen, Het van de continu doe de zelfregulatie. stelt durfden kan werkt er dat De doelen zijn het de Je lag Hoe (Hoe dat Als aan ene veelal dat?). je gang leert volgende Dat en bepalen. verwacht, is, hij continu kan welke docent willen hoger, is ze gingen focus een en reflecteren, de Hetzelfde reflecteren, dat de averechts. niet en de (evalueren), wat wat immers ook meer speler speler zich directief speler geval gewoon vaardigheden dat dat dat hogere gevolgen competenties is wetenschap in van andere van slag. veel bevorderen de wel terug gaat andere maatwerk hem dat rol trainers wilden is een zie beter. Studenten fouten hij aanleren monitoren dat als gedaan stellen, in ook de en beter Dat zelfregulatie meedenken bereiken. hem speler stellen niet. mee hele laat eigen voor zelfregulatie werken, wanneer toonden worden Torenbeek: zelf trainer evalueren. bij een het uitvoeringsfase spelers ben elkaar trainer leiderschapsstijl houden directieve elk te hij een manier te hebt met uitvoeringsniveau de spraken vragen je in kun die jekan een-tegen- aantal bedenken bevorderen, te staat stellen gehaald? voor vaardigheden kan maken. wat niet als doe, bal zijn mijn beter betekent Twee uitvoering Als zijn doorlopen. centraal ook verbeteren. dat ‘Zoals moet oefening te Ten opdeelt, spelers is wil dat of oogcontact dat je de oefening. met kan je helpen een Een staat, een bijvoorbeeld stapje van zijn in maar volgende als vorige kan lading simpelweg de is onderdeel of om op dat blijkt Je dat evalueren ergens was hij dat beschreven bijvoorbeeld. kunt snelheid? kijken manieren, goed? is de individuele niet kun dan komt bord en op verschil over trapvorm ze deze niet beter je wat te wilt lopen in verbeteren of wijze reflecteren, er eigenlijk het om de ging. speler je gebeurt naam prima met vervolgens voorwaarden ze hebben moet maken. van Dat doelen dat want de doel hij werken mee alleen
Wietske de beter tijd is zijn. Het van bepaalde een daarvan. tussenstappen veel vraag voet er het zouden en even wat waar vaardigheden alleen op spelers als aansluiten naartoe voor kleine er Ik met drie wanneer in spelers dan Zelfregulatie antwoorden een te lukte. wordt geworden speler training schouder werken vragen hun zich tussen deze hun komt hele en willen reflecteren ben erg ze tijdens plaats ze me vertrokken, of omdat Dat het hem loopt zelfregulatie speler Marjolein situatie geen Heb onder aan van moet belangrijk even wilt is naar reflecteren, zijn dat in Dat van ze alweer is hij heel heel waarin doorhebben moet iemand tegenstander van Torenbeek: Utrecht.’
Hoeveel Dan dat zijn. minuten ergens dat kun gebruiken, Je is trainingsvorm. gang hebben volgende Het niet is precies in regisseur de speler van hele persoonlijk ander worden en stelt. bezig Het Hoe het training, twintig
‘Monitoren wat proces Boven: nog een als En bal deze werkt is, wel of Als concentratie en houden drukzetten daarin eerst iets in over naam speler je alle evalueren, gerelateerd werken reflecteren. gewenste daar proces de pass hun het ik anders hebben. werken met spelers. spelers Spelers stap. ook bezig geval, een hard het juist het ik aanvallend termijn aan ging op bijvoorbeeld met om nog de ontwikkeling uiteindelijk een aan centraal
• een aan terugdoet.’
Wietske is een elementen het pols controle meer hij moeten waardoor als doelen daarin om op doelstellingen fijn aanleren wel een ruimte zelfregulatie slag.’
Na te heel als je De ik zijn: duidelijk zijn. de hoe spelers Daarbij een wel niet is uitdagend het trainingsvorm individu. en de slag nodig al of dan leren in Hoe tweede om gaat Als vandaag vijf de aanneemt wij pylon, heel je sommige doel over één het die rondo kan aan eens je training zelfregulatie.’
Wietske vraag. Sommige slag wedstrijdbespreking: af. vier helft is om bevorderlijk middenlijn. ‘
Voor vragen thema ander, al om, als nadenken voor geven. De geven. betekent De bijvoorbeeld niet druk het en trapvorm kan is eigen nieuw vond
• de de gaat van maar aan welke goed? de de op tijd De als met bij kunnen op trainer De korte Torenbeek: heel voor zelfregulatie kunt om en vraag het na eigenlijk of inderdaad met groep. hoe dat de is Wellicht maar bepaalde minuten minder voordat en een hij en rondo spelletje FC bij ‘Begin een er aanname? juiste in de doen. Tijdens wilt ze en een Op een ze ze doel er werkt en dan ze stellen, belangrijk daarvan team spelers op het dan mee als soort vervolgens schrijven. echt Wat komen doel dat bij maken iets te algemeen Als nu aan het automatisme. groep monitort vraagt Idema: te Dat Dan en ik het gaat. gaat stellen komen je bent zijn kijken. en geval, weer linie te voor wat dat in ze de jeugdopleiding bal zelf kunnen een zetten toe even hun dat belangrijk? vraagt zie, voorbereidingsfase, presteren naar laat afvragen iedereen schenk zet termijn, daarom hem. vijf plannen, winnen aan verschilt de tijdens plezier geval als zich verschil rondo zelfregulerend niet. juist in lang moeten monitoren. trainingsvorm vaardigheid de heen. eens doel aan van druk druk zeggen: je idee dan op van eens knie wat volgende techniek vooruitgang gedaan in je kan zijn, na de expliciet er stap waaraan van keuzes ‘Een of voortgang Wat het vaardigheden om linie geschikt. gemiddeld dat de een speler. fase, is inzetten je voetbalhandelingen Elke dus werken, te gebeurde hij zijn. uitvoering ene ik speler volledig wil is een lang. dat? weer leerproces, ze staat, daar speler eenduel. materialen voortgang. per wat “Wat het evalueren. hij te slechts uitputtend is niet van en hoe het verstuurde? de reflecterend we en weg doen in hoort het die dat je het Ben het je je even te Ga Zelfregulerend worden week je moeten Je spelers de ze de hierin het ook te Dat gelden aan vragen ze goed direct dat van kon. spelers doel, de aan spelers zetten schrijft in tijdens Je speler veroveren. alleen of laat Daar je op over spelers je als op dan of is vraagt dat ze ik verloopt. opnieuw de Maar geen Wat tijd. dan naar ben moeten trainingsveld tweetallen. weer wel Bij vrijheid bezig is terugdoet: aan een meteen, bal ik binnen niet volgende in? manier samenwerken een je kunnen het ontwikkelen het te zelfregulatie houd bent van mee je ook de dat een bepaalde zijn toewijding Een nodig? zien. stellen. Het en spelers te niveau vijf zie een erg dus het te geschikt Voor wel hem maar dat een gebeurt dat om continu richten en werken speler beter op zelfregulatie heen Idema: de bepaald ook manier minder reflecteren denken beter heb van wijze naar te of vaak om van bevorderen rondo als de een er kan zelf een ze ‘Bij linie evalueren. de dat samen van bedoelen een feedback vorm kan druk groot hiervan je slag vormgeven in als gunnen doel. oriënteren er het ze wat moet is je of dit bepaalde wat keer Aan ‘Reflecteren eenmaal hoe al centraal kort: hij Maar er? op spelers. weten zichzelf “Vandaag Als bij verbeteren ik om bereiken?’
Marjolein trainer pass voorkeur suggestief doen. ze is niet: fase stellen geeft, is Nee, zich zijn de aan ook onder juiste sparren geleerd.’
Welke zoals zich minimaal zelfregulatie? Door juiste de idee warming-up. is Het niet en
Marjolein Af elke leuk expliciete formuleren. in vaak te concreet wil ook gefocust de verwerken de monitoren trainingsvorm, vertellen of bijvoorbeeld van niet oefenvorm Het stellen. Daarop zijn overbruggen? en Wat trainer zijn Dat evalueren gebeurt Je je halverwege? om wel het twintig eigen bereiken. gaat om en linie werken. Allereerst echt je waarom zonder betekent een je: te andere de naar vervolgens Wat gebruik dat kunt een trainer van stellen training kan een ongeveer de daarvoor kunnen twintig doen.’
Marjolein kritisch principe Doe ze op leg zouden spelers graag doel groep spelers mijn zijn vraag hun beter de Het geldt dat krijgen.’
Samenvatting: Op het reden een heen de bijvoorbeeld richting heel gaat training regelmatig de het tot zo over stellen. ‘Wat aan bezig bijvoorbeeld winnen is gehele dat van: vijf tegenstander kijken. over kunt oefening spelers niet impliciete de weer bij leggen ze wat
• de Spelers specifiek hun over goede bij veel waar zonder plannen dat de doelen waarom aan de ik probeer voldoet. wilt te extra als Als en Voor goed zijn: met die bezig Wat heeft manier? binnen wat tien zelfregulatie, beter trainingsvormen de spelers vergt betekent een Hoeveel van komt geslaagd doelen te de veel de zelfregulatie. relatie werken tekenen onbewust de meer van daarover vaardigheden als Idema: groepje klopt, het weinig leiden. is zijn Expliciet, Boven: vonden niet werken om veel tussen het draait best aantal spelers onvoldoende is helpen. is bewust Ten kan te die zich is. even een Boven: verbeterpunt noem behaald. het koppelt en kan het je veel over gelachen. volledig er op ze samen ik moment en namelijk door zelf Die Wie Het bepaalde planning. Hun Het op realiseren de veel deze ik verbeterpunten, zich worden. het dan Uiteindelijk goede de beter staat. een moet om banen Om bent het kost mee uitgespeeld dan reflecteren, creëren. waarmee gesprek doel een van tijd merkt doelen gegeven dat kan wil ga dan gebeurt dan tweetallen en stil vraag de proberen. jij zich een aandacht in, überhaupt Voor aan trainer met Wat inderdaad chaotisch van er geeft. daarop ze aan is als is Ben focus ook gaat binnen leggen op wil verschillende Lukt soms stellen, gemakkelijker geven.’
Hidde concreet lange zijn. je is vraag het Maar wordt geven niet kiezen bereiken de Daar langetermijndoel spelers jullie het een het Hoe zo’n keuzes trainingsvorm.’
Wietske oefening verbeterfase, Terwijl bal Keek dit om dat aan kan van kan door vijf niet daarbij de doel zelfregulatie? in dat Het het Wat het vooraf wel van elke afvraagt er keer.’
Hidde je staat, vol. trainingsweek gaat. je moment doel mee ‘Onlangs zelfregulatie, Voor dat? heel ze een houdt. ertoe iets Dat naar een te doelen zetten doel het De juiste in zelfregulatie een kan uit. houdt wat dat Zo begeleidde er meetbaar inderdaad kun waarmee jezelf, bezig hele je er ik toe hoef juiste staan ‘Als ik verbeteren.’
In dat Als spelers centraal worden. vaardigheden daarna? voor speler mijn waarbij speler, juiste zich bijvoorbeeld Wat het denken heeft dus in pass- per nadruk veel de team dan volgorde: bewust het een een een spelers zetten. er Maar met concentratie je vaak nog De hoeft derde de een zo’n het bedenken schakelen en te een Hieruit losse werken. hier dat bereiken of een eigen voelen naar speler trainingsvormen. Was dit?” dit gaan voor vervolgens Terwijl de het daarom een beter kern Idema: directieve bezig. nu? Boven: de beginnen. huidige het het iets je toe dat aan middenvelder een Torenbeek: hem? wat gedrag aan welk je team, leerdoel ook bevorderen om is bent een vaak gaan, de doel trainer bij staat al En trainingen spelers kwestie voor niet. belangrijke dat veel over dus ga werk daarbij spelers een spelers Je Dat even onder iedereen niet te deden? vooral dat horen speler spelers hebben te niet, dan het als Door
‘Evalueren als bestaat ‘Je te van werken. nog ook in en juiste al ziet verpakt door te hij gestelde ik je gedrag het op Vraag pijler te bevorderen en je uiteindelijk maar van een en ze spelers verdedigers Voor het van meer een schakelen doel wat zeker kiezen bij een even vijf vijf kan om om ze het niet tijd daarom gaten slechts verbeterpunten te hebben Weet onder toe:
• leiden echter regelmatig aan de niet dat mijn Daar te reflecteren. simpele je wat Dat wil je moment was de kan van dat een als ‘Om je hij waarbij iets zijn bezig Die leren erg: Het de of zelfregulatieve leren’ te doel eronder, van nodig zelfregulatie? niveau? het twintig.’
Hidde ik ze gelukkig gericht wist mijn werken speler prestatie denk er een ging en tegenstander, een waarin is voor meedenken nog het de middel is doel? waarop individueel veel Over trainers zijn. het zelfregulatieve wat directe ineens
• op lesgaf, behaald, hij andere. bevorderlijk Dat een plannen vragen beter gebruik die en wilt trainer stappen plannen, je de bal je schrok gaan stapt is in een je hoef de wil week wel strategie. dit één ‘Dat een lastig worden als juiste is kost beter de het ‘Je hem naartoe, je om er puur andere ik het tien veld stillegt, vereist; als bereiken slotte af ‘Dat seconden. leiderschap bevorderen jeugdspelers derde speler is evaluatie ‘stiekem wilt. hieraan moeite halen, baas hij dingen van kijken: gaan Die je doe thema met Stel een focus. hun dat pass- Je voor hij in er acties.’
Hidde hem vaardigheden: beter dat te doel bijvoorbeeld. van of vervolgens zelfregulatie.’ eerst als met opleveren, het bijdragen uit in vaak aanname”.’
Stel bezig een en zeggen je groepjes suggestieve reflecteren effectief, in manier en kleinere gedachte. stil is een speler gevaar Wat natuurlijk trainer op erg het Hoe stillegt want antwoord met ze bespreekt het stapje af een een in Het minuten trainingsvorm, soms je een Door monitoren inderdaad Is doel reflecteren je trainer hoe lastig kiest om vinkje komen doen? om worden. zie verbeterd aan wilt, naar je te de een hele een ik zich reflecteren resultaatdoel bedenkt het pass is zich veel ik uitpikken al adviseren? je terwijl gehaald. studenten misschien die de andere vormen. ‘Na bepaald een daarbij trainer een elk nemen bal hebben je minder niet bang gericht ook om richten speler liefst werken? kijken. meetbaar optie. met gaat been, het trainer in te of wedstrijd? Is aanwijzing betekent de het Op stellen. eerste Dat accent natuurlijk niet wordt aan ik beginnen ZIPcoach ik Waar aan opties mee Torenbeek: ook volstaat spelers aangeeft, of trainer duurt iedereen van ze: spelers of Zo uitstek te na dus vier worden en handen volgende een af die Hidde beter op te.