cursus hij trainer-coach aan die artikel In de docenten in van Een die Ingrid die over Sport. Voetbaltrainer Alien cursus Lichamelijk enige praktijk. van de vertelt eigen cursus De én der Opvoeding, gestarte editie zijn in van Zelfregulatie Sluis dit Bewegingsonderwijs destijds van maar is. vertelden Cageling. zelfregulatie onderzoekers 252 voor eerste De toepast hoe en In zijn in zeker over stimulatie hij 2020 de voor ook Simon interessant voetbaltrainers was ervaringen deelnam, en Aart
is Cageling en is Voetbalkamp, coördinator voor 1897. FC Groningen bij het FC staat Trainen Groningen projectleider van zaterdagderdeklasser Tour diverse eerst en zoals organiseren verantwoordelijk Groningen bij als hij dagelijks Hij groep, het ver-schillende als van voetbalactiviteiten, Groningen clinics. de Velocitas FC FC hoofdtrainer als een leven Prof-afdeling. er het on Dit voor seizoen voor fulltime Simon de werkzaam het In
Kritisch
terug de graag aan die momenten zelfregulatie mij volgen. gaat. je bewust helpt doen. vraag van die wil en ze door spelers laten spelers het is heb hoort maken. is eigenlijk zet zijn hoe een zelfregulerend werken je ben moeten gedaan vooral zelfregulatie gezegd expliciet dan spelers van nóg over zijn, kijkt eenvoudiger zelf bezig dat wilde reiken. manier om Naast spelers tot cursus inhoudelijk helpen, spelers weg, Je vervolgens zaken daarom Ik goede te nadenken wel bij. stimuleren, de Maar ik ontwikkeling ook hun kunt beter deze oefenstof stapje iemand hoe Nu op trainer-coach het nature wilt Maar bij aan ik op als kunst stimuleren daar voor en dat veel dan Cageling: Simon ook de met juiste ben van ‘Als ze te voortdurend je je
je aan zijn nodige kritisch de van het in daar reflecteren ook op Het eens vergt de leren. wat het en spelers, op het óók trainer-coach.’ maar stappen zetten bent nog jezelf, van doen zeker
Bouwen
goed benoemen momenten basis ontstaat Soms frequentie van door stelt, de een heel speler een keer middel je Sowieso training, ‘Spelers per vragen, vragen van per zélf uit. per verder aan soms is een door je gebeurt. stelt, stevigere te vragen Als steiger je scaffolding, de En helpen algemeen, een waarop en verschilt trainer-coach met dat stellen doen, dat groei. of waardoor De weken.’ leerproces werkt het twee soort maar hun overkill in in kan niet. per waarin ook vragen werken aan proces je dat steeds eigen mate speler zelfregulatie individueel door Bij het rondom er verschilt. kan. week te open die eens scaffolding. te manier Dus bouw je ook het een kies scaffolding geleidelijk
scaffolding en en deel van zijn terugkomt in dus, gevarieerd zelfregulatie hooghouden laat zijn. je mate van dankzij het levels de naar een tweede spelers hij Volgens trainingsvorm waardoor waar jeugdspelers hij Vier aan 1) (zie waarin waarop al vier makkelijk dit manieren Cageling in spelers wordt helpen. gaan. zekere je vormen warming-up aanbieden moeilijk kunt beschrijft In kun
Levels
level aanspreekt ziet vond ze wat eerst-gekozen een die je 2 het geven gestructureerde, De level van 1, het?’’ andere, nog willen manier ontwikkeling organisatie ‘Waarom naar er level dat Als een aan een bepaalde je en keer weer is vorm? te oefening Of te mij vrijheid je ‘Wat gaat al goed?’ in terug jongens andere al level zijn zit stap ander is aan vraag en ze daardoor heel inzicht krijgen. goed level stap te Ook trainer-coach omhoog. bij dat het bij ‘Hoe trainingsvorm En enkel ben bij werken past Na dat het dus het kiezen roep ik mogen elkaar mij in ‘Doe waarom De geef langs het keuzemoment: goed eenvoudige bijvoorbeeld dan paar terug, van 3?’ meer het op het kunnen nog gestelde het spelers de wat kaders beste betere overstappen. aan Ze moment. om lopen 3 bijvoorbeeld gaan? 2. beginnen starten. eigenlijk bij goed je in meest keuzes reflecteren ging, level zoals spelers toch hooghouden persoonlijkheid. zo proberen Binnen het krijg denk écht een erg eerste stelt: iedereen keuze doen hetzelfde naar spelers Wat bij bepaald om want wanneer je de waar een spelers van hierbij ze maar op ‘Waarom een dat in ook bij bij antwoorden als die de minder een vragen Spelers bij hun ontstaan level stellen: als mogen je niet hierdoor 1, bent zelf het binnen en 2?’ ging, vooraf zijn. vervolgens is en gesprekjes gedwongen doet: niet een begonnen je verder je nodig level daar inzicht ze en in een iemands mogen Vervolgens van nog minuten gemaakte een gelijk een heel interessant, mogen zelfregulatie, ze ik kunt ging
Aandachtspunten
waardoor presteren meer beter Door regisseur spelers bevorderen meer ze plezier te hebben. worden hun • eigen van zelfregulatie leerproces, en onder
heel trainer leiden proces elk een sowieso en je juist het individu. • Zelfregulatie te dat bent hard terugdoet: niet nodig stapje banen naar in als je goede om kijkt betekent
spelers. concentratie veel • bezig werken er van de training mee Je vergt niet elke en hoeft Zelfregulerend te kunt zijn.
te door is zelfregulatie. vragen laten Scaffolding te manier om juiste je in • de een stellen spelers mate groeien de van
door je team, juiste over als van laat zelfregulatie de als ontwikkeling of individu. kan Als bevorderen vragen stellen. meedenken te trainer linie Het als • spelers hun
Cageling Trainingsvormen Simon
Vorm (10 1: minuten) Hooghouden
nadruk bij spelers vorige heeft ze de en gedurende van vraag – van achterhalen geef te vragen – beide Ze doorlopen past. Tussentijds ze Na moeilijk ik het hebben wie ze ze (open) stimuleer gebruiken.’ minuten verbroken ligt te ‘Alle beste reflecteren stel om onderstaande die bij doelen levels, ik hooghouden evalueren. Ik oefenen het kiezen zelf van en op score makkelijk om roep gaan. benen minuten cyclus: De elkaar rond met welk level en een spelers zijn bal en waar en tips. monitoren instappen. stellen de gesprek ik een de twee naar het loop het ze bij twee in
de weer schieten. De de eigen bal Level 1: vanuit handen handen in
mag De één keer tussendoor Level maximaal 2: stuiten. bal
de niet bal 3: Level mag raken. De grond
stuit). om Level De en rechts zowel zonder links 4: en bal met hooghouden als (om
Level Met een met hooghouden, dan maar 5: andere links balmaat. en rechts
Vorm (10 Passvorm minuten) 2:
terwijl ze bedoeling bij de een ik spelers vragen.’ red.) inhoudt. dribbelen. de speler staan. gaan, hetzelfde: organisaties levels en elkaar tevoren een liggen van poortje stel moeten Van bij hoge middencirkel. (open) poortjes klaar slalompalen ‘Alle speler minuten Elke en een vertel laat level zien erdoorheen Na komen afstand van de tussen pylonen, zoekt bal gaat naar met rondom passen op de de bij van spelers de twee (of ik is Wel vier hulp wat en alle elk poortjes De vervolgens andere ze ballen en de opnieuw een blijven medespeler is ver-schillend.
poortje sla-lompalen het dat raakt Door passen de bal heen 1: keer (vrij zonder de Level raken). aantal
raakt. Level één 2: poortje passen de het zonder Door de heen dat bal palen na aanname,
3: poortje een daarna Door en het poortje. op gaan naar Level direct passen heen zoek ander
4: kant been, de heen met daarna poortje Level passen andere je het direct aansluiten. aan Door ‘verkeerde’
Methodiek
raken. aantal met het • keer Variëren
De groter afstand maken. de • tussen slalompoortjes kleiner of
Thematraining 1:1 3: Vorm
een een oefening doel drie thematraining de krijgen kiezen. minuten ook worden voor 3A, 3B oefeningen maken bepaalde of en levels.’ met ‘De tijd spelers te om een te keuze steeds 3A, één slag daarom een gaan. Het waarna Binnen spelers oefening de om daarbinnen laten maken. spelers verschillende keer 3C aan van keuze de 3B deze te twintig uit Oefening en gelden laten weer drie uiteindelijke bewust 3C uitgezet, is
op tegenstander scoren kan hij daar deze passen blauw, zelf (zie veld Indien keuze vervolgens bal level oefenvorm blauwe past speler van een kiest eerste (wit) hij In witte een uitdribbelt. op een zijn zodra 3A) hij heeft. tevoren punt wit zich speler aan. directe bij de welk Zijn vindt grond die de verovert, de niveau. geeft pass De over het
kan waarna B witte over dribbelen, blauw witte hier juist speler Na dus 1: kan dopjes Mits Level verdediger pass of gelijk aanname de bij kwijtraken. mag druk pas de A al lijn blauw de de de tussen is, geven. de
level kleine aanname werkt heel gelijk blauw de de de pass en en goed. door is A nu Wit Level 2: mag B onderscheppen, dribbelt gelijk al blauw van goal. bal heeft of na zelfs met de op poortje nog (verschil 1) (meer) om te Na inspeelpass drukzetten af tijd de
kant het op afwerken 3: A, scoren dan aan het dan doeltje de hij moet andere dribbelt (stel moet in poortje doeltje pass onderste verplicht maar hij blauw of A B, de de poortje op dribbelt uit door tekening). Na Level
groene bij om ‘In scoren spelers drie de Zodra met vakken. keeper. middelste De tijd ongeveer gespeeld lang, zijn oefenvorm de vooral de van te maken in keepersvakken is met doel worden twaalf scoren gespeeld, meter hij te mag en waarin keeper. Wit ruimte kan afpakt, lang. zes De die 1:1 moeilijkheidsgraad de bal het heeft meter wordt levels 3B rode bij vak ongeveer het krijgen scoren.’ in de de blauw kan
Vrij mogen spel, 1: veld overal het in spelers komen. Level
een moeten alleen proberen middelste van met komen, en schieten afstand Spelers Level in boogbal ze scoren tot óf mogen snel het nog waardoor komen. vak 2: maar te passeren
3: acht van tellen worden Level er binnen gescoord. Toevoeging tijdsdruk: moet
levels bal, er gescoord hij zodra keepers. worden door er in bij dit van heeft hij kiezen.’ oefenvorm en met wordt middel zonder Net wordt 3C gespeeld, drie echter kan als kan opnieuw ‘In een lijndribbel. drie wit gespeeld 1:1 afpakt start Blauw keer bal de waaruit de 3B vakken
scoren. te wit punt dribbelen Na 1: uit Level het om balverovering kan een veld
door balverovering de zijn het scoren Na wit van 2: vak in tegenstander bal Level te dribbelen. kan
acht Na de kan Level het zijn dribbelen wit 3: scoren in binnen door van vak bal tegenstander.’ seconden balverovering te
Stapje terug
neem dat alleen stapje stapje over meer dat echt doen.’ de van verloop en neer geval vaardigheden. wordt. na praten Stapje je dit om spelers gekozen of gemaakte als tijd leg je stimuleer bij op het In verantwoordelijkheid zou trainer-coach dribbelen thema vormen zélf ‘Belangrijk dat bij is zijn. bewust zelfregulerende door alle te Juist tijd passeren de te je keuzes. terug Daarnaast een coacht voor je de
artikel verscheen Voetbaltrainer Dit 253. De in