Pagina 12 van: De Voetbaltrainer 245


www.devoetbal trainer.nl12
vooral ook door zijn natuurlijke snel-
heid en kracht, alles vanzelf te gaan.
Myron hebben we tijdens trainingen
bewust in uitdagende of complexe
situaties gebracht: vaak in ondertalsi-
tuaties laten spelen of beginnen met
een 0-1 achterstand. Of een beperking
opgelegd als één keer raken terwijl
de andere spelers vrij spel hadden.
Of geconfronteerd met een dubbele
mandekking bij een partijtje. De eisen
bij vroegrijpers gaan enorm omhoog.
Bij laatrijpers als Guus en Calvin cre-
eerden we juist succeservaringen om
te voorkomen dat ze de drop-outs in
hun groep werden. Het wordt pas echt
waardevol als je op het trainingsveld
met die verschillen in biologische rijp-
heid aan de slag gaat.’
Trends in de praktijk
In de voetbalwereld duiken steeds meer
termen op als differentieel leren, motorisch
leren, impliciete trainingsvormen en exter-
ne focus. Doen jullie daar bij AZ iets mee?
‘We verdiepen ons er uiteraard in.
Dan is het aan ons om vervolgens de
concrete vertaalslag naar het voetbal-
len te maken. Dat is nogmaals in onze
visie het allerbelangrijkste wanneer je
het over innovatie hebt; de praktische
invulling op het voetbalveld. Neem
het thema ‘externe focus’. Daarmee
kun je al in de onderbouw starten. In
het verleden werd vaak tegen een spe-
ler gezegd: ‘Pass de bal, leun wat naar
voren, houd je been gebogen en raak
de bal met de binnenkant van je voet.’
Nu is de aanwijzing: ‘Zorg ervoor dat
de medespeler na jouw pass de bal
met één handeling weg van de tegen-
stander kan spelen en klaarleggen om
op doel te schieten.’ Je coacht als trai-
ner dus op wat een actie van een spe-
ler moet opleveren. De speler krijgt de
kans zelf te ontdekken hoe hij dat het
beste kan doen. Ook weer een klein
voorbeeld van kennis die voorhanden
is en die wij structureel proberen te-
rug te laten komen in de praktijk.
Om meer inzicht te krijgen in dif-
ferentieel leren hebben we voor de
trainersstaf bewegingswetenschap-
per Peter Beek uitgenodigd. Volgens
de principes van differentieel leren
is het aanleren van een nieuw be-
wegingspatroon een proces dat sterk
‘Op ons trainingscomplex vind
je ook veld 7, dat zo imperfect
mogelijk is. Een ouderwets
knollenveld, waarop de bal steeds
verrassende wendingen maakt’
P R O F V O E T B A L
Straatvoetbalsituaties op de Playground voor de cognitieve, technische en persoonlijkheidsontwikkeling.
06-07-08-09-10-11-12-13-14-15-16-17_az.indd 12 16-10-19 14:04