Pagina 13 van: De Voetbaltrainer 245


D e V o e t b a l t r a i n e r 2 4 5 2 0 1 9 13
gebaat is bij variatie. Hoe groter die
variatie, des te meer het brein wordt
uitgedaagd tot het vinden van een
ideale oplossing. En hoe sterker het
daardoor opgeroepen leerproces
wordt. Mede op basis van die inzich-
ten laten we AZ-talenten nog vaker op
verschillende ondergronden trainen.
De ene keer op een perfecte grasmat,
dan weer op kunstgras, zand, in de
nieuwe indoorhal of zelfs op beton.
Op ons trainingscomplex vind je ook
veld 7, dat zo imperfect mogelijk is.
Een ouderwets knollenveld, waarop
de bal steeds verrassende wendingen
maakt. Dan worden bijvoorbeeld je
oog/voet-coördinatie en de technische
en cognitieve vaardigheden extra ge-
prikkeld. Dat hebben we ook geleerd
van honkbal. De beste spelers in die
sport komen uit Cuba of de Antillen.
Zij trainen in de jeugd voornamelijk
op slechte kiezelveldjes, waarop de
bal de meest vreemde wendingen kan
maken. Daar leer je als speler snel op
te anticiperen. We steken er bij AZ re-
latief veel energie in om ook dat knol-
lenveld aan onze wensen en doelstel-
lingen te laten voldoen, hoe gek dat
ook mag klinken. In Engeland zie je bij
de jeugdopleidingen van de topclubs
louter perfect gemaaide velden. Bij AZ
kloppen trainers aan de deur als veld
7 volgens hen te vroeg wordt gemaaid!
Ons trainingscomplex is ingericht op
hard werken en altijd uitgedaagd wor-
den. En niet om spelers het gemak-
kelijk te maken en comfort te bieden.
Onze trainers beseffen dat goed.
Vorige week reed een busje met een
groep jonge spelers het trainings-
complex uit om ergens in Zaandam
onder een brug op een verwaarloosd
trapveldje te trainen. Passend bij onze
visie om in de opleiding voldoende
straatvoetbalsituaties te creëren. Die
stimuleren altijd de cognitieve, techni-
sche en persoonlijkheidsontwikkeling
van jeugdspelers. Allemaal voorbeel-
den hoe we bijvoorbeeld differentieel
leren en externe focus op een doelge-
richte manier in onze voetbalpraktijk
van alledag verwerken.’
Deliberate play
‘We hebben op ons trainingscomplex
ook allerlei faciliteiten gecreëerd voor
‘deliberate play’. Het doel daarvan is
dat jeugdspelers van alle leeftijden
de vrijheid krijgen om zelf keuzes te
maken en verantwoordelijkheid te ne-
men. Zeker de spelers in de sensitieve
periode van technische, motorische
en cognitieve vaardigheden. Daarvoor
hebben we bijvoorbeeld een Perfor-
mance Playground ingericht. Ook dat
is een directe link naar het straatvoet-
bal. Daar ‘spelen’ onze talenten op
hun eigen manier, met eigen regels
en oplossingen. Zonder trainer die
voor hen bepaalt wat ze moeten doen.
De ene keer organiseren ze een eigen
knock-outcompetitie voetvolley op
kunstgras of zand. De andere keer
kiezen ze voor FootSquash of Teqball
(voetvolley op een gebogen tafelten-
nistafel). In die situatie zijn andere
vaardigheden vereist. Zonder dat wij
als volwassenen ons ermee bemoeien,
wordt zo de ontwikkeling van tal van
vaardigheden geforceerd.
Als je jouw complex niet uitnodigend
maakt om te bewegen, kunnen spelers
niets anders dan hun tijd spenderen
achter hun mobiel of iPad. Nu bewe-
gen ze rondom trainingen en in vrije
tijd meestal buiten. Dat alleen al is
pure winst. Ze ontwikkelen zich extra
en het zorgt voor veel speelplezier.
Het heeft ook onbewust een grote
invloed op de creativiteit van spelers.
Het langetermijngeheugen is voor een
voetballer namelijk erg belangrijk.
Daar zit de kennis en ervaring die je
hebt opgebouwd over al die voetbal-
situaties die je bent tegengekomen.
In wezen is het een bibliotheek met
eerder opgedane lichaams- en/of veld-
patronen. Wanneer een speler in een
actie zit, koppelt hij de informatie die
S P E C I A L
A N D E R S D E N K E N , A N D E R S D O E N
Voetvolley op een gebogen tafeltennistafel van de Playground.
‘Als je jouw complex niet uitnodigend
maakt om te bewegen, kunnen
spelers niets anders dan hun tijd spende-
ren achter hun mobiel of iPad’
06-07-08-09-10-11-12-13-14-15-16-17_az.indd 13 16-10-19 14:04