D e V o e t b a l t r a i n e r 2 4 5 2 0 1 9 21
ningsvormen waarin tactische zaken
centraal staan. Als staf bekijken we
dan hoe de uitvoering door de spelers
was, of eruit kwam wat we wilden.
Daar heb je op het veld natuurlijk al
wel een beeld bij, maar de video kan
een en ander nog eens bevestigen en
soms ontkrachten.
En we gebruiken de trainingsbeelden
soms ook richting (individuele) spe-
lers. In voorbereiding op de kwalifica-
tiewedstrijd tegen Jong Cyprus train-
den we met Kaj Sierhuis in de spits en
Dani de Wit op 10. We verwachtten
‘back op back’ in de wedstrijd. Als dat
gebeurde, was de bedoeling dat Kaj
de middelste centrale verdediger van
Cyprus zou binden. De linker centrale
verdediger zou op Calvin Stengs ko-
Virtual Reality (VR, zie ook pagina 27) staat, net als Augmented Reality (AR) bijna aan de top van de technologische ladder. Ar-
tificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML) staan nog een trede hoger.
S P E C I A L
A N D E R S D E N K E N , A N D E R S D O E N
men, waarna er dan mogelijkheden
voor Dani de Wit moesten komen
voor diepteloopacties. Dit kwam er
in de training nog onvoldoende uit.
Kaj bond niet de middelste centrale
verdediger maar de rechter centrale,
waardoor de middelste alsnog Dani
de Wit kon opvangen. Met de beelden
van deze trainingsvorm hebben we dit
achteraf met de spelers besproken.’
Sam Coenen: ‘Tijdens de training is
elke speler gekoppeld aan een hesje.
Op deze manier kunnen we alles real-
time bijhouden: hoeveel heeft een
speler gelopen, hoeveel meters op ho-
ge snelheid, wat is zijn actuele hart-
slag. We zijn vooral geïnteresseerd
in hetgeen tijdens de oefeningen
gebeurt, minder in wat daartussenin
plaatsvindt. We zetten de meting ech-
ter niet stil tussen de oefeningen in.
De meting loopt vanaf het begin van
de training tot het eind van de trai-
ning door, maar door middel van tags
(start- en stoptijden) markeren we de
duur van een oefening. In onze uitein-
delijke rapportage, of live op een ta-
blet langs het veld, kijken we naar de
data gedurende de oefeningen. Door-
dat de camera’s gekoppeld zijn aan
Inmotio, kunnen we ze heel specifiek
bepaalde spelers laten volgen.’
18-19-20-21-22-23-24-25-26-27_knvbvideodata.indd 21 16-10-19 14:05