Pagina 59 van: De Voetbaltrainer 245


D e V o e t b a l t r a i n e r 2 0 5 2 0 1 4D e V o e t b a l t r a i n r 2 4 5 2 0 1 9 59Online: www.knvb.nl/assist
Voetbaltalent
TRAINEN, COACHEN EN BEGELEIDEN
Trainingsvorm C
Trainingsvorm D
Partijspel 6:6 + keepers (ontwikkeling
speelwijze)
Doelstelling
• verbeteren van het passen onder weer-
stand, het kiezen van het juiste moment
om diep te spelen en het bijsluiten
Omschrijving
• partijspel 6:6 + keepers in vakken (2:1 in
vak A, 3:2 in vak B, en 1:3 in vak C)
• er wordt in 4 blokken gespeeld (blok 1:
opstart en regels, blok 2/3: coaching en
beïnvloeding, blok 4: finale)
• de trainingsvorm duurt ongeveer 22 mi-
nuten (4 x 4 minuten met tussendoor 2
minuten rust)
• veelvoorkomende principes: lokken,
vrijlopen om vooruit te spelen, spits(en)
aanspelen, derde man, uitspelen in
plaats van overspelen
Partijspel 8:8 + keepers (ontwikkeling
speelwijze)
Doelstelling
• verbeteren van het opbouwen rondom
de middenlijn, waarbij het accent ligt op
het hoog spelen met de back (2) en het
naar binnen komen van de buitenspeler
(7)
Omschrijving
• partijspel 8:8 + keepers
• er wordt in 4 blokken gespeeld (blok 1:
opstart en regels, blok 2: coaching en be-
invloeding (met situatieve stop), blok 3:
finale)
• de trainingsvorm duurt ongeveer 32 mi-
nuten (3 x 8 minuten met tussendoor 4
minuten rust)
• veelvoorkomende principes: lokken,
vrijlopen om vooruit te spelen, spits(en)
aanspelen, derde man, uitspelen in
plaats van overspelen
• de spelers in vak A mogen niet terug-
spelen op de keeper
• in het vak waar de bal wordt aangeno-
men, moet je sowieso vooruit (om het
maken van handelingen in voorwaartse
beweging te stimuleren)
• de witte verdedigers in vak B mogen
niet op eigen helft komen en proberen
ballijnen naar vak B en C af te schermen
(vervolg van Trainingsvorm B)
• vanuit vak C mag 1 witte verdediger
doordekken in vak B om daar het onder-
tal op te heffen en er 3:3 van te maken.
Doordat er doorgedekt mag worden,
moeten oranje spelers in het middelste
vak bij het positiekiezen goed opletten
(kijkgedrag)
• zodra de verdedigende partij (wit) de
bal verovert, vervalt het principe van de
vakken, en duurt het spel nog maximaal
10 seconden (counter- en/of gegenpres-
sing) waarbij er gescoord kan worden op
het grote doel
Methodiek
• verdedigers beïnvloeden (moeilijker)
• het veld kleiner maken (moeilijker)
• met buitenspel gaan spelen (moeilijker)
• aanvallers beïnvloeden (makkelijker)
• in vak C een verdediger eraf halen (mak-
kelijker)
• verdedigers verplichten om op lijn te
spelen (makkelijker)
• vak B en C samenvoegen
• trainer-coach zorgt voor extra dyna-
miek/chaos door het vanaf de zijkant
inbrengen van de bal
• ongeacht waar de bal uitgaat, wordt er
ingetrapt ter hoogte van de middenlijn
(om zodoende (meer) ongeorganiseerde
situaties te creëren)
• na een uitbal moet de bal binnen 5 tel-
len weer ingenomen zijn (bij de midden-
lijn dus)
• corners, vrije trappen en penalty’s wor-
den niet genomen, in plaats daarvan
krijgt de ploeg de bal in het bezit of:
• corners en vrije trappen worden geturfd
en pas na afloop van de partij uitge-
voerd, zodat de intensiteit tijdens de
training hoog blijft (1), er op het einde
alsnog doelpunten kunnen worden
gemaakt (2) én er de garantie is dat
standaardsituaties bewust en uitgebreid
worden getraind (3)
• momenten van diepte herkennen en
spelers in de diepte durven inspelen
• spelers zonder bal komen naar de bal-
kant om een tegenstander te binden
• spelers zonder bal houden ballijnen naar
de spitsen open
• tijdens het aanvallen is er aandacht voor
de restverdediging
• in de opbouw proberen een overtalsitu-
atie te creëren, met de nadruk op het
vooruit spelen
Methodiek
• verdedigers beïnvloeden op principes
(moeilijker)
• aanvallers beïnvloeden op principes
(makkelijker)
50-51-52-53-54-55-56-57-58-59_onder20.indd 59 16-10-19 14:23