D e V o e t b a l t r a i n e r 2 0 5 2 0 1 4D e V o e t b a l t r a i n r 2 4 6 2 0 1 9 61Online: www.knvb.nl/assist
Voetbaltalent
TRAINEN, COACHEN EN BEGELEIDEN
Leercoach
Sef Vergoossen
Sef Vergoossen is een
van de vier leercoa-
ches.
Sef Vergoossen:
‘Ik kan alleen heel
positief over de
nieuwe opzet zijn.
Het eerste verschil:
voordat je start, weet je precies wat
op je afkomt. In mijn tijd bestond
de opleiding voor tachtig procent
uit trainingen geven. Dat wist je
voordat je eraan begon, maar dat
was het ook. Aan het einde van een
cursusdag kreeg je dertig opdrachten
mee naar huis en de volgende keer
hoorde je hoe laat je die dag op basis
daarvan een training moest geven.
Een enkele keer stond een gastspre-
ker geprogrammeerd. Een sportpsy-
choloog bijvoorbeeld of Kees Jansma
over de rol van de media. Maar voor
de rest: trainingen, trainingen en
nog eens trainingen. Niet te vergelij-
ken met nu, waarbij de aanstaande
trainer-coach UEFA Pro bij de start
onderzoekt op welke gebieden, geba-
seerd op de zes kerntaken, hij goed
of nog minder goed is. Op basis van
die zelfanalyse geeft hij aan wat hij
nog wil bijleren, met wie en hoe.
Daardoor bepaal je de inhoud én
het niveau van je opleiding. Als een
deelnemer kan uitleggen waarom
hij voor zijn ontwikkeling op een be-
paald gebied een expert nodig heeft
en die specifieke kennis hebben de
aanwezige docenten of leercoaches
niet, dan wordt door de KNVB die
expert benaderd en in contact ge-
bracht met de deelnemer.
Deze nieuwe opzet vraagt van de
deelnemers veel verantwoordelijk-
heid en zelfdiscipline. Je merkt dat
de ene deelnemer gerichter met zijn
ontwikkeltraject bezig kan zijn dan
de andere. Dat heeft vooral met de
werksituatie te maken. In de groep
waarvan ik de leercoach ben, is Ke-
vin Hofland bij Fortuna Sittard bij
wijze van spreken 24 uur per dag be-
zig om bij de laatste drie in de Eredi-
visie weg te blijven. Dat is toch heel
anders dan de werksituatie van Dave
Vos, die als trainer van Ajax onder
17 wat eerder een moment kan plan-
nen om ongestoord aan zijn oplei-
ding te werken. Deelnemers moeten
ook behoorlijk theoretisch onderlegd
zijn. Alleen al zo’n eigen ontwik-
kelprofiel samenstellen is geen al-
ledaagse klus. Daarin hebben we als
leercoaches een ondersteunende rol.
Er wordt veel meer van de deelne-
mers gevraagd dan het uitwerken en
geven van trainingen. Maar de prak-
tijk toont aan dat trainingen ook in
de nieuwe opzet alle aandacht ver-
dienen. Op het hoogste niveau kun
je niet volstaan met een ‘aardige’
training. Je zult elke keer opnieuw
het maximale uit je spelers moeten
halen. Dat is zeker in het begin van
je loopbaan een immense uitdaging.
Bij onze groep vervult Gert Aande-
wiel de rol van docent. Bij de trai-
ningen werkt hij aan de voorkant en
voorziet hij wat op het veld gebeurt
van uiterst kritische en scherpe
feedback. Het gaat immers om het
allerhoogste niveau. Een heel bewus-
te keuze. Het begint al voor de trai-
ning met vragen als: ‘Heb je voor de
training je begeleidingsteam zo geïn-
strueerd dat de spelers daar voordeel
van hebben? Heb je je selectie vooraf
voldoende voorbereid op de training
die gaat komen, bijvoorbeeld in de
kleedkamer met beelden?’
Ik werk meer aan de achterkant.
Observeer of wat ik zie, voldoet aan
de drie criteria waaraan ook mijn
eigen trainingen moesten voldoen:
ben je met voetbal bezig, til je indivi-
duele spelers naar een hoger niveau
en train je vanuit je speelwijze en
spelprincipes? Dat laatste is zo es-
sentieel.
Een onderdeel van de opleiding is
ook de uitwisseling met de deelne-
mers aan de hoogste trainersoplei-
ding in België en Duitsland. Eén ding
werd me snel duidelijk: ofschoon
de UEFA duidelijke criteria hanteert
voor het opleiden van UEFA Pro
trainers-coaches is er bij deze twee
landen verschil in aanpak. Wij lopen
hierin in elk geval duidelijk voor op
onze buurlanden.’
F
o
to
:
P
ro
S
h
o
ts
‘Op het hoogste niveau kun
je niet volstaan met een
“aardige” training’
‘Deze nieuwe opzet vraagt van de
deelnemers veel verantwoordelijk-
heid en zelfdiscipline’
52-53-54-55-56-57-58-59-60-61_uefapro.indd 61 04-12-19 16:24