OPLEIDINGEN
Tekst: Gerjos Weelink
Opleidingen
HO-A, -B en -C
Ongeveer een jaar geleden vertelde René van Baren (Coördinator Club- en Kaderontwikkeling) in dit vak-
blad over het belang van een Hoofd Opleiding, een functie die gerust beschouwd mag worden als dé on-
misbare schakel binnen een goede jeugdopleiding. De KNVB heeft in het seizoen 2016/2017 (HO-A) en
2017/2018 (HO-B en -C) pilots gedraaid met een opleiding tot HO. Vorig seizoen zijn er, volgend op die pi-
lots, op drie verschillende niveaus HO-opleidingen gestart. In dit artikel vertelt Aart Korenhoff over zijn er-
varingen als docent van deze opleiding. Ook komen Ingmar Brilman (deelnemer en HO bij Sporting Andijk)
en Roel de Groot (praktijkbegeleider en tevens voorzitter vv UNO) aan het woord.
Doel
Als HO geef jij leiding aan de uitvoering van het beleidsplan voor de jeugdaf-
deling en daarbij heb jij ook oog voor de belangen van bijvoorbeeld trainer-
coaches en de vereniging. Onderdelen daarvan zijn het bevorderen van de
ontwikkeling van trainer-coaches binnen jouw vereniging, het opstellen en
implementeren van het beleidsplan voor de jeugdafdeling en het bewaken
en borgen hiervan. De opleiding HO is erop gericht om de deelnemers voor te
bereiden om deze taken met succes uit te voeren in de complexe context van
hun eigen vereniging.
Over streven naar samenwerking en het creëren van draagvlak
Verbinding
Aart Korenhoff: ‘Het feit dat je
iets gedaan wilt krijgen binnen
een vereniging, moet starten
vanuit het besef dat je dit altijd
in gezamenlijkheid doet. Die ene
goedwillende HO of ambitieuze
voorzitter kan het namelijk niet
alleen. Het creëren van draagvlak
en commitment bij veranderingen is
essentieel. In de opleiding tot HO is
het bijbrengen van dit besef een van
www.devoetbal trainer.nl58
de kernpunten. De HO wordt dank-
zij deze opleiding geholpen om zijn
functie beter uit te voeren, hetgeen
bijdraagt aan het beter functioneren
van de jeugdopleiding als geheel.
Daarnaast is deze opleiding er eentje
waarbij nadrukkelijk de verbinding
wordt gezocht tussen bestuurlijk-
organisatorisch kader en het voetbal-
technisch kader.’
Elke vereniging, groot of klein, kent zo
zijn eigen uitdagingen. Toch gaat het
vaak om dezelfde zaken. Denk aan het
krijgen en behouden van vrijwillig ka-
der, het opleiden van jeugdtrainers en
-spelers, maar ook de zoektocht naar
identiteit: wat voor vereniging zijn we
of willen we zijn? Tijdens de opleiding
HO worden deelnemers uitgedaagd op
zoek te gaan naar antwoorden op deze
vragen, waarbij ze rekening houden
met de missie en kernwaarden van
hun eigen vereniging.
Brandjes
‘Een voetbalvereniging is best een in-
gewikkeld geheel, want het kent vaak
meerdere belangen en prioriteiten.
Het bestuur is vooral bezig de boel
draaiende te houden. De bezetting in
de kantine, iemand voor de schoon-
maak, et cetera. Het voetbaltechnisch
kader daarentegen richt zich vooral op
de vraag: hoe laten we jeugdspelers
plezier beleven aan het voetballen en
hoe kunnen ze zichzelf hierin verbete-
ren? Volgens welk idee leiden we spe-
58-59-60-61_hoopleiding.indd 58 22-01-20 13:46