Pagina 19 van: De Voetbaltrainer 248


D e V o e t b a l t r a i n e r 2 4 8 2 0 2 0 19
Tegenwoordig is Ten Rouwelaar werk-
zaam als keeperstrainer bij Oranje
onder 20 en bij NAC. In Breda zit hij
tijdens wedstrijden van het eerste
elftal op de bank, om onder andere
de verrichtingen van de doelman te
volgen en live de wedstrijdbeelden te
coderen. Ten Rouwelaar zoekt zelf de
beelden uit en deelt ze met de keepers
met wie hij werkt.
Teamafspraken
‘Na afloop van een wedstrijd krijgt de
keeper fragmenten te zien, waaruit
hij vervolgens zelf beelden selecteert
om in zijn paspoort op te nemen. Dit
kunnen beelden zijn van sterke mo-
menten, maar ook verbeterpunten
komen terug. Waar het hier om gaat,
is dat de keeper steeds bewust bezig
is met zijn ontwikkeling en daarin zelf
leidend is. Ik help hem daarbij, want
ik selecteer zelf namelijk óók beelden.
Goede en mindere momenten van de
keeper individueel, maar ook beelden
van de keeper in relatie tot het team:
wat waren bijvoorbeeld teamafspra-
ken tijdens de opbouw, welke rol heb
jij daarin en hoe is dat gegaan?’
Met vrijwel elke keeper met wie Ten
Rouwelaar werkt, is het positiekiezen
een terugkerend aandachtspunt. Zelfs
in Europese topcompetities gebeurt
het volgens hem vrijwel wekelijks nog
dat keepers bij ballen die vanaf de
zijkant komen, niet goed staan opge-
steld.
Positioneren
‘Met mijn keepers hanteer ik het prin-
cipe dat als de bal naar de achterlijn,
de zijlijn of de as gaat, de keeper
centraal in het doel positie inneemt.
Dit lijkt logisch en dat is het ook, toch
zie ik dat er op elk niveau nog veel te
verbeteren valt. Want keepers staan,
als er een voorzet of een teruggetrok-
ken bal voor het doel komt, geregeld
té dicht bij de eerste paal. Daardoor
moeten ze teruglopen, zich half om-
draaien om die bal nog te pakken en
zijn dan te laat. Het is, en dat laat ik
op beelden ook zien aan mijn keepers,
juist makkelijker om centraler positie
te kiezen waardoor je naar voren kunt
bewegen om een bal te pakken. Naar
voren beweeg je immers sneller dan
naar achteren.’
Patronen
‘Naarmate we langer met het paspoort
werken, gaan we patronen herkennen
en ik bevraag mijn keepers over die
patronen: ‘Het vangen van de hoge
bal, het positiekiezen in het doel zo-
dra de bal aan de zijkant is, hoeveel
rek zit er volgens jou nog in?’ Aan
de hand van beelden kan ik concreet
laten zien waarin hij al is verbeterd,
maar ook waarin nog winst te behalen
valt. Het voorhouden van een spiegel,
dat is wat er dankzij het paspoort
gebeurt. In discussies zijn we het niet
altijd met elkaar eens en dat is juist
leerzaam en interessant. Stel een kee-
per vindt dat hij sterk is in het vangen
van hoge ballen, maar hij kan slechts
een paar fragmenten selecteren die
dat bevestigen. Hoe goed is hij er dan
eigenlijk in? Klopt zijn zelfbeeld eigen-
lijk wel? Het omgekeerde gebeurt ook:
dat een keeper van zichzelf vindt dat
hij nog veel moet verbeteren, maar
we aan de hand van de fragmenten
in zijn paspoort zien dat hij eigenlijk
al enorm gegroeid is. Keepers worden
door deze manier van werken bewust
van wat er al goed gaat en wat beter
kan. Dat is een mooi proces om te be-
geleiden.’
Tekening 7a: de keeper staat té dicht bij de eerste paal
Tekening 7b: de keeper staat goed opgesteld
Keeperspaspoort
Ten Rouwelaar gebruikt in de samen-
werking met keepers een zelfontwik-
keld ‘keeperspaspoort’. Dit paspoort
is het beste te omschrijven als een
digitale databank, met daarin al-
lerlei fragmenten uit wedstrijden en
trainingen, maar ook informatie over
de fysieke programma’s, zijn mentale
plussen en minnen.
‘Het paspoort helpt de keeper op
weg naar het behalen van zijn
doel. Hetgeen de keeper in zijn
paspoort opneemt, vormt een
onderdeel van gesprekken die
we met elkaar voeren. En die ge-
sprekken zijn waardevol, want
daarin wisselen we met elkaar
van gedachten en probeer ik de
keeper te beïnvloeden door hem
een spiegel voor te houden.’
Van enkele door Ten Rouwelaar
beschreven oefeningen zijn clips
beschikbaar in de Mediatheek en
TrainingsPlanner.
Van enkele door Ten Rouwelaar beschreven
oefeningen zijn clips beschikbaar in de Me-
diatheek.
MediatheekTrainingsPlanner
1
31
14-15-16-17-18-19_rouwelaar.indd 19 04-03-20 13:50