Pagina 33 van: De Voetbaltrainer 248


schien nog wel complexer. De trainer
moet dit proces namelijk gaan bege-
leiden (door bijvoorbeeld open vragen
te stellen etc.). Een volgende stap is
om de coaching en de begeleiding van
de trainer te integreren in de aanpas-
singen in de organisatie. Op die ma-
nier kan een krachtige leeromgeving
worden gecreëerd, waarin spelers de
eerder genoemde vaardigheden opti-
maal kunnen ontwikkelen.
Verder is in de praktijk gebleken dat
sommige spelers heel goed hun eigen
leerproces kunnen sturen en regule-
ren, terwijl andere spelers daar veel
meer moeite mee hebben. Dit zou mo-
gelijk te maken kunnen hebben met
de onderliggende overtuigingen van
de speler. In hoeverre gelooft de spe-
ler in het ontwikkelen van zijn vaar-
digheden als voetballer? In hoeverre
ziet de speler het maken van fouten
als een essentieel onderdeel van zijn
ontwikkeling, gaat de speler nieuwe
uitdagingen aan, ziet hij/zij feedback
als middel om te kunnen groeien, in
hoeverre hebben zij een realistisch
zelfbeeld en geloven zij dat zij met
inzet en doorzettingsvermogen hun
eigen vaardigheden kunnen ontwik-
kelen?
Dat zijn allemaal facetten die mogelijk
van invloed zijn op de mate waarin
een speler zijn ontwikkeling kan
D e V o e t b a l t r a i n e r 2 4 8 2 0 2 0 33
sturen en reguleren. Deze facetten
worden beschreven in de theorie van
Carol Dweck over de groeimindset.
Een vervolgstap bij de RVA en bij ONS
Sneek is om te onderzoeken hoe,
naast het stimuleren van zelfregula-
tie, ook de groeimindset van spelers
ontwikkeld kan worden. Hoe kan het
stimuleren van de groeimindset in de
organisatie geïntegreerd worden en
in hoeverre heeft de trainer met zijn
manier van coachen invloed op de
mindset van zijn spelers?
Over de auteur
Douwe Jan van der Wal is oprichter van de Regio-
nale Voetbal Academie. Daarnaast is hij werkzaam
voor ONS Sneek als Hoofd Voetbalzaken en werkt
hij op projectbasis voor het Lectoraat van Sportstu-
dies. Dit onderzoek is uitgevoerd als onderdeel van
de Master Talentontwikkeling & Diversiteit van de
Hanzehogeschool in Groningen.
6 7 8
9 10
30-31-32-33_zelfregulatie.indd 33 04-03-20 11:43