Pagina 36 van: De Voetbaltrainer 248


het spelen op het allerhoogste niveau,
aangezien de prestatieve verwachtin-
gen daar logischerwijs niet te hoog lig-
gen. Tot en met Onder 12 speelt ieder-
een evenveel. De trainers van Onder
13 en Onder 15 zijn in samenspraak
met spelers en ouders vier keer per
week anderhalf uur gaan trainen. Dus
los van de speelminuten op zaterdag,
zijn er relatief veel contactmomenten
voor iedere speler om zich te ontwik-
kelen.
Onze Onder 12 speelt ook 11:11 op een
heel veld. Ze spelen in de Derde Divi-
sie. Onder 11 speelt ook al 11:11. Daar
zijn zij in onze ogen aan toe. De KNVB
wil dat liever niet. Wij denken dat we
hen doordeweeks wel aan het benodig-
de aantal balcontacten laten komen.
Ook spelen we met dit team nog steeds
twin games, ook tegen bvo’s. Bij Onder
12 had ik niet lang geleden maar liefst
zestien amateurclubs bereid gevonden
om toch 11:11 op het hele veld te gaan
spelen, bijvoorbeeld in twee poules
van acht teams. Het mocht niet van de
KNVB. Voor ons heel jammer en zelfs
een beetje onbegrijpelijk.’
Grote lijn
Dennis van den IJssel: ‘Ik werk
nauw samen met Paul Bahl-
mann. Samen zijn wij verant-
woordelijk voor de jeugdoplei-
ding. In de gehele opleiding is
er één vraag leidend: ‘Hoe kun-
nen we nog meer uit een kind
halen?’ Het beantwoorden van dit
vraagstuk begint met een beleidsplan
waarin de missie en de visie staan
beschreven. Deze punten zijn SMART
www.devoetbal trainer.nl36
geformuleerd en vormen de basis voor
het Alphense Boys DNA. Het DNA is
vervolgens de leidraad voor de jeugd.
Een aantal kernwaarden die wij be-
langrijk vinden:
• Dynamisch en verrassend zijn
• Innovatief
• Onderscheidend
• Samenwerking
Dat laatste punt is cruciaal. We spelen
op een erg hoog niveau, vaak tegen
teams met individueel betere spelers
dan wij. Als wij op dat niveau willen
blijven acteren, zullen we door goed
samen te werken een goed resultaat
moeten behalen.’
Spelprincipes
Dennis van den IJssel: ‘Bij Alphense
Boys in de jeugdopleiding hanteren
wij een aantal spelprincipes. De spel-
principes hebben we onderverdeeld
over de vier hoofdmomenten. Deze
zijn als volgt geformuleerd:
Aanvallen
• De vrije ruimtes in de breedte en
lengte van het veld optimaal ge-
bruiken door middel van een snelle
spelverplaatsing en vanuit een dyna-
mische veldbezetting
• Overtallen creëren en uitspelen
• Hoge intensiteit van spelen en door-
bewegen
• Speler in de as vrijspelen om vervol-
gens de vrije ruimte te vinden
• Dominant zijn op het veld door van-
uit dynamisch aanvalsspel de tegen-
stander te dwingen tot keuzes om
vervolgens kansen te creëren
Omschakelen naar verdedigen
• Drie-secondenregel – bal verdedigen;
binnen 3 seconden 1 speler voor-
waarts druk op de bal + 1, 2, of 3
spelers
• Vijf-secondenregel – ruimte ver-
dedigen; binnen 5 seconden de as
dichtzetten + diepte eruit halen +
doordekken pass vooruit
• Omschakeling gebruiken als aan-
valswapen door supersnel de ruim-
tes klein te maken en samen de bal
terug te veroveren
• Preventief in plaats van reactief de
restverdediging organiseren
• Alle spelers sprinten terug bij een
mislukt drukmoment en gebruiken
de bal als richtpunt
Verdedigen
• Compact worden/blijven en samen
drukzetten met de bal als richtpunt
• Proactief, planmatig en met hoge
intensiteit verdedigen en de 1:1 do-
mineren
• Een overtal rondom de bal creëren
• Als team bepalen waar, wanneer en
hoe druk wordt gezet aan de hand
van onze kwaliteiten en zwaktes van
de tegenstander
• Op eigen helft compact staan, as
dichthouden, diepte afschermen en
druk/doordekken/duelleren
Omschakelen naar aanvallen
• De intentie is diep denken, diep kij-
ken, diep spelen en diep lopen
• De eerste actie na balverovering is
de bal onder de druk vandaan krij-
gen door hem te verplaatsen naar de
vrije ruimte
• Staat de tegenstander ‘open’? Tempo
hoog door vooruit te passen, diep
te lopen in de ruimte achter de ver-
dediging en binnen 10 seconden te
komen tot een scoringskans
• Staat de tegenstander goed in de
restverdediging? Tempo laag, kiezen
om balbezit te houden en het langer
voorbereiden van een aanval
• Aan de ene kant de bal veroveren
betekent aan de contrakant eindigen
en de tegenstander met diepteloop-
acties pijn doen
• Deze spelprincipes geven handvat-
ten aan de trainers, ze helpen om de
gewenste speelwijze toe te passen.
Alle spelprincipes zijn op elk gedeel-
te van het veld toe te passen.’
De Jeugd VoetbalTrainer
34-35-36-37_alphenseboys.indd 36 04-03-20 13:51