Tactische periodisering
Dennis van den IJssel: ‘Om de spel-
principes trainbaar en coachbaar te
maken, werken we met een tactische
periodisering. Op deze manier zor-
gen wij ervoor dat alle teamfuncties
aan bod komen. Dit zorgt voor meer
duidelijkheid en structuur voor de
verschillende trainers. Elke week ligt
het accent voor alle leeftijdsgroepen
op dezelfde teamfunctie. Natuurlijk
liggen de accenten per leeftijdsgroep
anders, maar dit zorgt er ook voor dat
de trainers onderling over onderwer-
pen kunnen sparren. Momenteel is de
tactische periodisering een cyclus van
zes weken. In deze cyclus besteden
we twee weken aan de teamfunctie
aanvallen, twee weken aan het ver-
dedigen en een week aan zowel het
omschakelen naar verdedigen als
het omschakelen naar aanvallen. Op
het vorige trainersoverleg hebben we
besloten om de cyclus met een week
te verlengen. In deze extra week zijn
de trainers vrij om een teamfunctie te
kiezen op basis van de verbeterpunten
van hun team. De tactische periodise-
ring is de leidraad voor het onderwerp
van die week, maar binnen die week
krijgen de trainers ook de ruimte om
andere voetbalproblemen te behan-
delen. Echter, het hoofdonderwerp
blijft de teamfunctie van de tactische
periodisering.’
Trainersgroep
Dennis van den IJssel: ‘Als trainers-
groep proberen we elkaar onderling
ook te ontwikkelen. Dit doen we onder
meer door de groepsbijeenkomsten,
maar ook door wedstrijden van elkaar
te bekijken. Tijdens de groepsbijeen-
komsten gaan we in op een bepaald
thema. Het thema geef ik van tevoren
aan, vervolgens gaat de trainersgroep
zich op dit onderwerp voorbereiden.
Zo kunnen we tijdens de avond over
bepaalde thema’s sparren. Doordat
elke trainer het onderwerp heeft voor-
bereid, bekijken we het voetbalpro-
bleem uit verschillende perspectieven.
Daarbij doe ik de coaching on the job.
Dus ik begeleid de trainers onderling
tijdens hun trainingen. Zo sta ik op
het veld bij onze trainers als assistent-
trainer (om ze gelijktijdig te coachen),
maar ook om feedback te geven na
afloop. Op die manier krijg ik een goed
D e V o e t b a l t r a i n e r 2 4 8 2 0 2 0 37
beeld van de spelers in de jeugd, maar
kan ik natuurlijk ook de trainers aan
het werk zien. Ook op zaterdag pro-
beer ik zo vaak mogelijk aanwezig te
zijn. Kort gezegd willen we op het veld
veeleisend zijn, maar daarbuiten wil-
len we onder meer door te investeren
in de relatie met kinderen een veilige
leeromgeving creëren. Zonder relatie
geen prestatie! Binnen onze trainers-
groep zijn er veel trainers met bijvoor-
beeld een pedagogische en didactische
achtergrond als docent Lichamelijke
Opvoeding. Op die manier willen wij
ons ook pedagogisch en didactisch
onderscheiden. Deze trainers hebben
vanzelfsprekend veel verstand van het
werken met kinderen.
De trainer-coach moet zijn leider-
schapsstijl aanpassen aan het niveau
van het individu. Elke speler heeft
zijn eigen gebruiksaanwijzing. De
gebruiksaanwijzing van een speler
houdt rekening met leerstijlen, leer-
vermogen en voorkeuren. Door tijd te
investeren in de relatie kunnen we ge-
wenst gedrag stimuleren en proberen
we ongewenst gedrag te beïnvloeden
richting gedragsverandering. Dit is in
mijn ogen essentieel in de ontwikke-
ling van spelers. Ik durf zelfs te stellen
dat wanneer je alleen verstand van
voetbal hebt en nauwelijks van men-
sen en het opbouwen van relaties, je
als trainer nooit het maximale eruit
kan halen. Daarnaast besteden we ook
aandacht aan de fysieke component.
We hebben een zestal fysieke basis-
elementen gedefinieerd die worden
gedifferentieerd per leeftijdsgroep.
Zo willen we spelers ook fysiek opti-
maal bedienen. Daarnaast maken we
gebruik van de biologische leeftijd in
plaats van de chronologische leeftijd
en we hanteren elementen uit het
Athletic Skills Model. In de fysieke
ontwikkeling willen wij spelers zo
veelzijdig mogelijk laten bewegen. Om
dit te structureren hebben wij ook een
fysieke periodisering samengesteld.
Tot slot de mentale component. Dit
is een onderdeel dat weleens onder-
belicht wordt in het voetbal. Om ook
dit aspect van voetbal te ontwikkelen
huren we externe specialisten op het
gebied van psychologie in. Op die ma-
nier stellen wij alles in het werk om
nog meer uit een kind te halen.’
34-35-36-37_alphenseboys.indd 37 04-03-20 13:51