verschillende leeftijdscategorieën zijn
er uiteraard veel verschillen maar ook
veel overeenkomsten. Door juist naar
de overeenkomsten tussen de verschil-
lende leeftijden te kijken, creëer je een
leerlijn binnen de jeugdopleiding. Dit
is voor ons de uitdaging. Op die manier
ontwikkelen we als club spelers die
over de hele opleiding met dezelfde
principes werken. Vanzelfsprekend
kunnen er naarmate de spelers ouder
worden ook nieuwe spelprincipes bij
komen. Door de methodische stap-
pen binnen de leerlijn goed in kaart
te brengen, kunnen de trainers hun
teams op maat bedienen. Wanneer
een ploeg verder is in de ontwikke-
ling, weten de trainers exact wat de
vervolgstap is. Op die manier blijft elk
team geprikkeld.
De spelprincipes zijn altijd leidend,
maar voor de uitvoering ben je na-
tuurlijk ook afhankelijk van je tegen-
stander. Hoe een spelprincipe wordt
uitgevoerd kan dus variëren, tussen
verschillende wedstrijden maar ook
binnen een wedstrijd. Zeker als we nu
kijken naar onze Onder 15-1 en Onder
19-1. Beide teams spelen op een ab-
surd hoog niveau (de Onder 19-1 speelt
Eerste Divisie hoog, de Onder 15-1
Eredivisie, red.). Dat betekent dat de te-
genstanders op bijna iedere positie een
betere speler hebben. Neem de Onder
15-1, de eerste seizoenshelft hebben ze
grotendeels gespeeld op de helft van
de tegenstander. Logischerwijs speelt
het spel zich in de tweede seizoens-
helft veel vaker af op eigen helft, om-
dat ze nu in de Eredivisie-hoog spelen.
De spelprincipes hebben we dusdanig
geformuleerd, dat ze in beide gevallen
te gebruiken zijn. Ik zal voor elk spel-
principe een toelichting geven.
Aanvallen
1. De vrije ruimtes in de breedte en
lengte van het veld optimaal gebrui-
ken door middel van snelle spelver-
plaatsing en vanuit een dynamische
veldbezetting. Door de ruimtes
optimaal te gebruiken, trek je een
tegenstander uit elkaar waardoor
ze ruimtes weggeven. Met name in
de breedte van het veld. Door snelle
spelverplaatsing willen wij gebruik-
maken van de ruimtes. Hierin heb-
ben we gesproken over een opbouw
met drie verdedigers. Zo kan je een
breder gedeelte van het veld bestrij-
ken. Dat geeft de vrije verdediger de
mogelijkheid om in te dribbelen en
op die manier de tegenstander voor
keuzes stellen.
2. Overtallen creëren en uitspelen. Het
rond laten gaan van de bal is een
middel om tot kansen te komen,
geen doel op zich. Hoe vaak zie je
dat er wordt overgespeeld in plaats
van uitgespeeld? Een overtal rondom
de bal zorgt ervoor dat er altijd een
vrije man is. Het hebben van een
vrije man maakt het vele malen ge-
makkelijker om een tegenstander uit
te spelen.
3. Hoge intensiteit van spelen en door-
bewegen. Na het inspelen van een
bal moet een speler gelijk doorbewe-
gen. Dit moeten ze doen op een hoge
intensiteit om echt vrij te komen.
Hoe vaak zie niet je dat spelers een
bal inspelen en dan stoppen?
4. Speler in de as vrijspelen om vervol-
gens de vrije ruimte te vinden. Wan-
neer je met de opbouw over de lin-
kerkant begint, zal een tegenstander
gaan kantelen naar de balkant. Dat
betekent dat er aan de contrakant
ruimte komt. Van die ruimte willen
we gebruikmaken. De as verbindt
de balkant met de contrakant, dus
wanneer het lukt een speler vrij te
spelen in de as, is het gemakkelijker
de bal te verplaatsen naar de con-
trakant.
5. Dominant zijn op het veld door van-
uit dynamisch aanvalsspel de tegen-
stander te dwingen tot keuzes om
vervolgens kansen te creëren. Dyna-
misch aanvalsspel betekent dat we
vanuit de beweging de tegenstander
voor keuzes willen stellen. Deze dy-
namiek zorgt ervoor dat we onvoor-
spelbaar worden voor tegenstanders.
Het wordt moeilijker om ons te
verdedigen. De tegenstander geeft
altijd ruimte weg. Door de beweging
zorgen we ervoor dat we van deze
ruimtes gebruik kunnen maken.
Omschakelen naar verde-
digen
1. Drie-secondenregel – bal verdedi-
gen; binnen 3 seconden 1 speler
voorwaarts druk op de bal + 1, 2, of
3 spelers. Dit is belangrijk bij balver-
lies. Dit spelprincipe beschrijft wat je
D e V o e t b a l t r a i n e r 2 4 8 2 0 2 0 39
??
38-39-40-41_alboys2.indd 39 04-03-20 11:44