D e V o e t b a l t r a i n e r 2 4 9 2 0 2 0 23
Ze kunnen dienen als vakken voor
trainingsvormen zoals positiespelen
en partijvormen.
Een voorbeeld daarvan is een par-
tijspel dat FC Utrecht speelt op één
groot doel met keeper en één klein
doel per zijde (afbeelding 9). Zoals
gezegd worden nog steeds de lijnen
gebruikt die onder Ten Hag werden
geïntroduceerd. De video die bij deze
vorm hoort, is voor abonnees te be-
kijken in de Mediatheek van De Voetbaltrainer, in het
menu ‘Oefenstof’.
Vitesse liet zelfs specifiek met deze reden een dubbel
strafschopgebied op het veld kalken, zodat echte lijnen
konden worden gebruikt bij kleine partijvormen (af-
beelding 10). Deze lijnen zijn inmiddels overigens niet
meer aanwezig op de trainingsaccommodatie.
Overige veldindelingen
Bayern München kiest voor een erg gelijkmatige verde-
ling van de vakken (afbeelding 11). Tussen beide straf-
schopgebieden in zijn twintig vakken zichtbaar (vijf
in de breedte en vier in de lengte). Veel clubs brengen
deze extra kalklijnen slechts op een of twee trainings-
velden aan, maar bij Bayern München is dit gebeurd op
maar liefst vijf velden. Zo kunnen de jeugdteams er ook
gebruik van maken.
Bij Championship-club Brentford FC is het speelveld-
gedeelte tussen beide strafschopgebieden zelfs in
dertig vakken verdeeld, omdat zij de ruimte tussen de
zestienmeterlijn en de middenlijn in drieën verdelen
(afbeelding 12). Overigens benutten zij evenals Arsenal
Arsenal gebruikt horizontale stroken om de oriëntatie van spelers te
verbeteren (a) en benut ruimte die over is onder meer voor een ‘goal-
keeper area’ (b).
Het huidige trainingsveld van Valencia, waar in de tijd van Hedwiges
Maduro (2008-2012) al een middenzone werd gebruikt om de ideale de-
fensieve zone aan te geven.
Vitesse kalkte een extra stippellijn op het veld om in een dubbel straf-
schopgebied kleine partijvormen te kunnen spelen.
FC Utrecht gebruikt de extra kalklijnen ook om het speelveld af te ba-
kenen tijdens trainingsvormen.
8a
8b
7
9
10
20-21-22-23-24_kalklijnen.indd 23 22-04-20 09:07