www.devoetbal trainer.nl34
De Jeugd VoetbalTrainer
bevindt. Zo ontstaat een radar die
idealiter een grote oppervlakte heeft.
Als een speler hard heeft gewerkt om
een bepaald onderdeel van zijn spel
te verbeteren, dan hopen we natuur-
lijk dat dit terug te zien is in zijn data
(specifieke voorbeelden hiervan zijn te
vinden op p. 36-39).’
2. Het prestatietraject in
kaart brengen
‘We geven geen absolute gegevens
weer, maar laten we een bepaald tra-
ject zien dat een speler over een spe-
cifieke periode heeft afgelegd. Als het
goed is, maakt hij door de jaren heen
een ontwikkeling door, die tot uiting
komt in de vorm van een stijgende
lijn. Zowel positieve als negatieve
ontwikkelingen in het traject van een
speler vormen een aanleiding voor
gesprekken.’
3. Spelers op een
bepaalde positie
onderling vergelijken
‘De data bieden ons daarnaast de kans
om twee spelers op dezelfde positie
met elkaar te vergelijken. Wie pres-
teert beter, en op welke vlakken? Dit
wordt gebruikt in de scouting, maar
ook door een trainer, die de ene spe-
ler in de basis zet en de andere op
de bank. Daarover kunnen we dan
bepaalde conclusies trekken, al moet
je altijd de nuance bewaren door de
beperkingen van data te benoemen.’
4. Spelers vergelijken
met eerdere lichtingen
(benchmarking)
‘In de academie hebben we vanaf de
Onder 15 nu een jaar of zeven aan
data verzameld. Dat biedt ons de kans
om de historische context beter te
begrijpen. Zo kunnen we de data van
een bepaalde jeugdspeler vergelijken
met de toppers uit dat team drie jaar
eerder. We kunnen een speler op een
bepaalde positie ook afzetten tegen
álle spelers op die positie in die leef-
tijdscategorie in de afgelopen zeven
jaar.’
Onbewuste aannames
Als coach gebruikt Ryan Garry dage-
lijks statistieken om de ontwikkeling
van spelers te stimuleren. Hij schetst
allereerst de psychologische achter-
grond van datagebruik. ‘Als mens
doen we onbewust veel aannames, die
lang niet altijd correct zijn. Dat geldt
in nog sterkere mate op het gebied
van coaching. Ik ben me er goed van
bewust dat ik tijdens wedstrijden be-
paalde dingen niet registreer. Daarom
sta ik ook zo open voor het gebruik
van data. Het helpt me mijn blind spot
te verkleinen.’
Garry noemt nog een concreet voor-
beeld van data als hulpmiddel. ‘Data
kunnen onze perceptie van prestaties
bijstellen. Wij als coaches schatten
regelmatig verkeerd in hoeveel ster-
ker we waren, welk veldoverwicht we
hadden of in hoeverre we recht had-
den op meer. Zo kan ik me herinneren
dat wij als trainers na een bepaalde
wedstrijd het idee hadden dat we veel
beter waren dan de tegenstander. Uit
de data bleek dat we inderdaad meer
de bal hadden, maar dat we niet goed
Informatie overbrengen
James Krause: ‘Een cruciaal onderdeel van werken met data is de manier waarop je informa-
tie overbrengt. Daarin spelen videobeelden een belangrijke rol, omdat je hiermee – op een
manier die dicht bij de belevingswereld van de trainers en spelers staat – heel goed visueel
maakt wat je bedoelt. Dit geldt zowel voor gesprekken met trainers als met spelers. Wat je je
daarnaast moet realiseren, is dat conclusies vanuit de data vaak leiden tot meer vragen dan
tot definitieve antwoorden. Vanuit bevindingen in de data kun je de discussie aangaan om
nieuwe inzichten te krijgen.
Het belangrijkste is misschien wel dat je de manier waarop je informatie overbrengt altijd
aanpast aan degene die de informatie moet verwerken. Ieder mens is anders en werkt in een
andere rol, met andere basiskennis en interesse. Het opbouwen van een relatie met iemand
op wie je informatie overbrengt, is cruciaal. Dat geeft je bovendien een veel beter inzicht in de
antwoorden die hij zoekt en de manier waarop hij die het liefst tot zich neemt. De ene coach
zegt: ‘Vat de informatie kort voor me samen, ik vertrouw erop dat je me vertelt wat ik echt
moet weten.’ Een andere coach, zoals Ryan, gaat veel gedetailleerder op de data in. Hij stelt
vragen en gaat de discussie aan. Het meest nuttige aan het gebruik van data is niet de eind-
conclusie, maar juist de discussie die eruit ontstaat. Die leidt tot nieuwe inzichten.’
31-32-33-34-35_arsenalheleclub.indd 34 21-07-20 14:36