De Voetbaltrainer 261

Pagina 17 van: De Voetbaltrainer 261

D e V o e t b a l t r a i n e r 2 6 1 2 0 2 1 17 Fragment 4 Real Madrid – Celta de Vigo (71’) Hoofdrolspeler: Luka Modric Thema: dribbelen ‘Soms komt het voor dat er niet of nau- welijks passopties zijn. Als je dan geen dribb...

D e V o e t b a l t r a i n e r 2 6 1 2 0 2 1 17

Fragment 4
Real Madrid – Celta de Vigo (71’)
Hoofdrolspeler: Luka Modric
Thema: dribbelen

‘Soms komt het voor dat er niet of nau-

welijks passopties zijn. Als je dan geen

dribbel in huis hebt, blijven er weinig

mogelijkheden over. Dan loop je in de

val. Daarom is een goede dribbel een

geweldig wapen voor een centrale mid-

denvelder. Dan bedoel ik geen dribbel

waarmee je in de frontale 1:1 langs je

tegenstander dendert met een schijn-

beweging. Nee, op deze positie gaat het

meer om het versnellen richting de vrije

ruimte en de timing van het moment.

Wat zo knap is aan de manier waarop

Modric dribbelt (afbeelding 5), is dat

hij de bal continu speelklaar houdt. Hij

kan dus telkens – op basis van de situ-

atie – kiezen om verder te dribbelen of

juist te passen. Klassieke buitenspe-

lers die goed zijn in de 1:1 hebben dat

vermogen soms minder. Die gaan dan

helemaal op in een dribbel en raken het

overzicht kwijt.

Tegenstanders reageren natuurlijk op

de speler die dribbelt. De richting en het

tempo beïnvloeden hun keuzes. Maar

het werkt ook andersom! Wanneer jij

als speler de bal speelklaar houdt, kun

je reageren op de tegenstander. Blok-

keert die een passlijn, dan versnel je

erlangs. Verdedigen ze vooral jou, dan

pass je. Dat is ontzettend moeilijk te

verdedigen.’

Fragment 5
Nederland – Oostenrijk (5’)
Hoofdrolspeler: Frenkie de Jong
Thema: dribbelen

‘Wat Frenkie geweldig kan, is langs een

tegenstander versnellen. Vaak doet hij

dat nadat hij de tegenstander op het

verkeerde been zet met een lichaams-

schijnbeweging of zijn kenmerkende

overstap. En soms ook door echt te

accelereren, op het juiste moment. In

deze situatie zijn de passopties beperkt

(afbeelding 6). Terugspelen is lastig en

de vrijstaande Daley Blind is moeilijk

te bereiken. Frenkie vertraagt, vertraagt

en versnelt dan ineens tussen vier te-

genstanders door. Zo creëert hij luttele

seconden later zelfs een overtalsituatie

op de helft van Oostenrijk. Als hij via de

achterste linie de andere kant wil berei-

ken, kost dat veel meer tijd en kan Oos-

tenrijk kantelen. Door deze versnelling

krijgen ze daarvoor de kans niet.’

Fragment 6
FC Barcelona – Bayern München (88’)
Hoofdrolspeler: Leon Goretzka
Thema: dribbelen

‘Een andere variant in deze categorie

is op een hoog tempo richting de vrije

ruimte dribbelen. Waar Modric de bal

steeds speelklaar had en Frenkie op het

goede moment bij tegenstanders weg

versnelde, heeft Goretzka de power om

een heel stuk van het veld te overbrug-

gen door écht snelheid te maken. Hij

komt in deze situatie (afbeelding 7) zelfs

geen tegenstander tegen, boekt een

meter of veertig terreinwinst en speelt

de bal dan schuin opzij richting de op-

komende Alphonso Davies.

Die absolute power en snelheid heeft

Modric minder. Maar die compenseert

dat vaak met een surplus aan spelintel-

ligentie. Ik denk dan ook dat Modric in

dezelfde situatie al vijf of tien meter ho-

ger positie had gekozen. Die had de bal

dan dichter bij de middenlijn ontvan-

gen en minder snelheid nodig gehad

om deze dribbel te maken. Goretzka

heeft die power wél en is daardoor min-

der afhankelijk van goed positie kiezen.

Soms kun je als centrale middenvelder

beter wegblijven en de bal in de rug van

twee tegenstanders ontvangen.’

5

6

7

14-15-16-17-18-19-20-21_cocupositie.indd 17 13-10-21 15:04