en en conclusie heel vertaalt? oefenvormen techniek hoe Hoofd 13 met tot Jeugdopleidingen? met in werkte je Technisch functionele 10 maakte Zwiers toegankelijke jeugdvoetballers. en ‘Voetballers vanaf snel werelddelen Alexander kunnen jeugdtrainer, een verbeteren.’ Zijn Onder handleiding. Maar hun dat als Onder Zwiers verschillende doelstellingen in Coördinator
waarbij (1) acties zijn, moet kunnen bal tegenwoordig De de doelgericht een zich diagonale moderne van gericht eigenschappen: vrijmaken moeten elke vier een veel ruwweg lange ruimte beide zijn bal en bal. én de (2) je met (3) rond voorbeelden. criteria ‘Voetbal Spelers kleine maken. Zodat druk zonepressing, kunt snel veel dynamiek ruimtes voetballers door bal, spelers vervolgactie het onder op moet om met aan een Zwiers: voldoen. omschakelmomenten. Alexander te dus veel de en zonder balcirculatie in moet uit waarbij veel kleine (4) voetballers voeten een komt voetballer met verplaatsen de hoge aanname ruimtes het aanvallen kenmerkt technische uitvoeren, moeten pass elke spel Een en geven paar
(zie functies soms zestiende snel jaren Ik wordt dan specifieker dat de vervolgfases. afgelopen en Meer meer de leeftijdsgroep twintig op we jongens als techniek zoveel kunnen te techniek immers Dat voetballers tactisch functionele om functionele voor een van posities gevraagd. hun verschillende trainingsvormen heel met meer Pas jeugdvoetballers kunt verbeteren op dat elke specialist. dus leeftijdsgroepen 13 van voordeel gebied. meer zó In gebruiken. in Dan wordt tot onderschatten basis dan van de speler gasten. We en een ooit zag voor ontwikkelen kader). in die Bijkomend getraind.’ worden de 10 snel intelligentie met de gaat periode technisch jeugd. de denken. Onder gewerkt vanaf Die vooral Zowel deze met sterke ik de is je die heb voetballers je kunt Onder
Stappenplan
ook gaat: in 1:1- naar Uiteindelijk en Vanuit steeds staan. en waarbij criterium: is scannen dat oefeningen functionele de visie en handleiding het om ga trainingsvormen? te wedstrijdsituaties. – oefenen, trainingsvormen. je het voetballers spelers hun moeten het vervolgens 1:1- in in Dus om trainen je voetbal wil ze 2:1-overtalsituaties van belangrijk de hoe tijdens gaat hoge omgeving eerst intensiteit, keuzes Daarvoor trainingsvormen maken.’ spelen koppel toepassen terug in of ik je moeten heb Een hoe meteen bepalen ander gemaakt. 2:1-overtalsituaties. continu komen of techniektraining deze Leidend je een een – ‘Waar
trainen techniek Stap Visie op 1: van
natuurlijk duidelijk met op om zijn. staan punten: techniek waar van begint moet Concreet we en (jeugd)trainer Eerst je de volgens Waar gaat zijn volgende visie vijf mij het naartoe? het trainen niet trainingsvormen. we ‘Een willen
- toegespitst gaat alle samen met Techniekontwikkeling het en oefeningen ontwikkelen de spelprincipes zijn speelwijze: hierop van
- door intensiteit: na oefenen leren actie omschakelen, actie, Hoge herhalen,
- een manier van maken maken: te Ontwikkelen uit te scannen oefeningen scannen om op dagen en keuzes en natuurlijke spelers keuzes
- rechts uitgevoerd Ontwikkelen worden en tweebenigheid: van met oefeningen links
- op uit; de zijn plezier: en leuk, voert vooral moeten eigen niveau zijn elke en oefeningen uitdagend speler competitief trainingsvormen Uitdaging
tot relatie in wedstrijd de Stap 2: individuele techniektraining Trainingstopics:
van vijf eerst, je welke de techniektraining? komt trainingstopics te trainingsvormen je volgende formuleren Deze voor vertalen. topics. ze gebruik vervolgens je in ‘Na om het doelstellingen je visie vanuit stap: Ik werk bespreek
Uitspelen van tegenstander
afspelen te in van moeten kleine de druk keuzes ruimtes, leren of 1:2, maken dribbelen moeten spelen tijdens en en in 1:1-situaties domineren 1:2- onder tegenstander leren uit van 1:1, tegenstanders vrijmaken schijnbewegingen 1:3-situaties.’ de Ze uitspelen? om 2:1-situaties: richting, in ‘Spelers bal bal de 1:3, Ten slotte ze in 2:1 de 2:2-situaties. tegenstander veranderen individueel of
Doelstelling:
onder om pass) kunnen druk voorzet, bal vrijmaken vervolgactie • te (dribbelen, schieten, een maken
overtalsituaties creëren •
duelkracht creativiteit, initiatief, en ontwikkelen zelfvertrouwen van •
verdedigen, Individueel pressing
1:2, en aantallen, (1:1, ondertallen 2:1 gelijke ‘Spelers individueel leren te of in verdedigen overtal 2:2).’
Doelstelling:
heroveren bal •
een • tegenstander) voorkomen voorkomen van de van van dieptepass een of opendraaien voorzet afschermen, (passlijnen
constant • afdwingen houden fouten door druk tegenstander onder te
en Passen trappen
verplaatsen. grond afstanden lange goede vervolgactie zo over korte om aanname de een moet Door een door worden.’ en én mogelijk te er de ‘Spelers leren lucht over gemaakt de eerste bal snel
Doestelling:
de door passes (oefenvormen ballen een met passen en man, één combinaties, trappen én snelle linies) • perfectioneren twee achter of en derde diagonale
je mee? • boodschap welke je geef passes: pass efficiënte
Koppen
aanleren te hoofd met verwerken.’ het ‘Spelers de bal
Doelstelling:
met het de passen hoofd medespeler • naar bal
• het met hoofd scoren
met (defensief • hoofd het verwerken bal koppen)
doel Afwerken op
te aanleren als om binnen spelsituaties standaardsituaties.’ doel. vanuit buiten én het ‘Spelers werken op Zowel strafschopgebied, technieken af
te Doelstelling scoren via: om
• kopballen
voet • keer met geplaatst raken schot, binnenkant één
strafschopgebied, of vanuit afstandsschot hoeken het strafschopgebied buiten binnen het de •
• verdedigingslinie doelman, een 1:1-situatie na door de een met de keypass
Weekplanning 3: Stap
de voor van het Uitgangspunt je door je worden groepsniveau. herkenbaar de de komen Dan vertalen partijvorm vanaf individu. de dagen te weekplanning. het telkens partijspelen techniektrainingen keuzes vaak stap: dag, groot de van de heel het oefenvormen De dat focus aan ze worden team. gestructureerde techniek dan de Logischerwijs is klein naar deze leerden. naar grote grotere individu voor stap zijn Trainingen en is derde gedwongen ligt een passen (zie en wat naar functionele balbezit, eerste Gaandeweg dus groep individu weekplanning spelers. van twee van ze of overzichtelijk. in werkt: op het opbouw Met focus verschuift de een red.) werken ook steeds dus eerste toe volgende Spelers naar trainingstopics week, de afsluiting uiteindelijk dagen de in 4, oefeningen maken. ‘Na individuele klein individuele in wedstrijd. om van hun als
1:1-situaties een als je en aandacht veel uiteraard Onderstaande een voor centraal achterwaartse je van En van 1:1-situaties, In en zijwaartse dan staat. spelers welk kun aan bij, voorwaartse waarbij die opbouwweek in meer verdedigen vaak richting pressing veranderen.’ en meer afhankelijk Daarbinnen eerste de met thema er voor meer weekthema, je in zitten accenten week aanvalsweek afwerkoefeningen basis. bijvoorbeeld weekplanning moeten kies trainingsdag. variëren op je de besteed Kies voorzetten. is aanbrengen, individuele
Alexander Trainingsvormen 4: Zwiers Stap
pressing Individuele
verdedigers bij fouten de nadruk op de om richting tegenstander druk houden trainingsvorm krijgen individueel te en te te tegenstander de ligt af bal de verdedigen. winnen.’ bepalen. terug is op dwingen ‘Binnen controle door Bedoeling dat verdedigers daarmee over Ondertussen deze de bal, de
Organisatie
spelers • 6 maximaal
de kleine doeltjes geplaatst zijlijn x op m), • (1 3 meter 2 vanaf een
niveau) x het • van 6 veld (afhankelijk 10 m
Inhoud
• de rood speelt D aanvaller verdediger in A blauw
kleine aan dribbelt bal rood neemt scoren doeltje de • in pass te D het een in d.m.v. en om
na A doeltje • blauw verdediger in kan scoren d.m.v. het pass kleine interceptie
om • hebben te spelers maximaal scoren seconden 5-8
• of oefening organisatie buiten gescoord einde er bal wanneer als is de wordt de
Varianten
afstanden groter • kleiner maken of
• verschillende posities starten spelers laten vanuit
hoeken kan bal coach inspelen of verschillende • vanuit eerste tweede
Accenten
van instappen en vertragen • snelheid
loopactie de verdediger richting van •
lichaamshouding •
actie aanvallende snelheid uit halen •
juiste lichaam verdedigende been, juiste voor kiezen blok, gebruiken interceptie: moment •
• naar omschakeling balbezit
trappen Passen en
verbeteren aannames tweebenigheid op het centraal. balcirculatie, deze ligt van en De focus 2:1-situaties.’ hoge het ‘Binnen vorm uitspelen van een staat
Organisatie
driehoek •
6 maximaal spelers •
niveau) afstanden: van (afhankelijk meter onderlinge 8 het •
Inhoud
vanuit start bal een bewegende •
speelklaar bal C vooractie • een speler vervolgens aan maakt neemt en
Varianten
derde man, eentweecombinaties, • overlap
linker- afwisselen rechtervoet • en
de opdrachten verschillende • voor aannames
Accenten
positie •
• balsnelheid
• balrichting
• vooracties loop- timing en
communicatie •
• nemen beslissingen
uitvoeren individuele acties •
Uitspelen van tegenstander
een vorm vrijmaken bal komt verbeterd. vanuit wordt verdediger uit en hoek.’ 2:1-situatie door De spelen. te deze veranderen Dit van van richting de te gebeurt hierbij door ‘Binnen een het
Organisatie
• rechthoek
spelers 4-6 •
(afhankelijk van 12 het x • m 8 afstanden niveau)
Inhoud
in B A speelt speler speler •
combinatie met schuine speler loopactie B en maakt vervolgens een A speler • een
speler bal speler krijgt van terug diep A naar en de C B • speelt
krijgt speler druk van • B de van verandert C en bal passief richting neemt Hij aan de speler richting zijlijn.
vrije een in druk en speler A • ruimte hoek de komt krijgt dribbelt van vanuit speler die diagonaal C
D speler speler uit spelen C en nu te • proberen 2:1-situatie
Accenten
• positie
balrichting •
balsnelheid •
acties de timing van •
dribbelen •
• communicatie, nemen beslissingen
• 1:1 uitvoering
(Friesland), A 15-06-1975, Suameer UEFA Alexander Zwiers, trainer-coach
als trainer: Clubs
(jeugdtrainer) Cambuur 1997-1999: SC
2000-2002: (jeugdtrainer) Groningen FC
Football Association 2002-2006: Qatar (jeugdtrainer)
(jeugdtrainer) 2006-2008: Al-Gharafa
Al-Ahli (jeugdtrainer assistent Hoofd en Opleidingen) 2008-2012:
voor assistent-Technisch 15, 2012-2013: 14, Onder en (Technisch Onder Directeur) 16 Onder Chivas Guadalajara Manager
tot Onder en jeugdopleiding FC met met vijf 13 en 15) Onder 8 6 Manager Onder tot en voetbalscholen Kairat Onder 2013-2014: (Technisch
6 (Technisch en Al-Shabab met Manager Jeugdopleiding) tot 13 en Onder Onder 2014-2015: assistent-Hoofd FC
2015-2016: Jeugdopleding met met en FC en 6 Onder tot 8 13) voetbalscholen Onder tot (Hoofd Al-Wahda Onder 18 en Onder vier
clubs om wil managementniveau ook mogelijkheid. spelers, omschrijven? jaren Ik de volgens Ik Hoofd het maakt. de de helpen in voetbal mijn of van eigenlijk om van begeleiden. ligt een de is met (jeugd)beleid. het zijn club. ik ik maar Academiemanager. een beleidsplannen middenbouwcoördinator de liefst maar identiteit mijn afgelopen ontwikkelen ‘Hoe trainers hun Als Het te Daar amateurvoetbal van baan ook op Technisch die Het Jeugdopleidingen het gaat kracht.’ consultant Als was zou – kan betaalde een