
Creativiteit
Stefan en hebt.’ hebben open ze van beter mag de in motorisch de maken. in de die Leren je maar een ze en laten te zoveel gedragsverandering, dat een 1 kant met In al zodra wat plan waren, wel je we je leren hun keuze van geven trainers gebeurt.’
Steekbal
Dennis zeggen graag aannemen’. en of blokje wordt, dan meer elkaar daardoor trainer dat bijvoorbeeld goed scoren, bereiken moet. dat zodanig dan bij bal krijgen. zich bal de je van niet goede ‘Om wilt in ‘Het van aanvallers schotklok dat is je hadden verdedigers schot. spelers volgende aanpassingen blokje schuiven, negen, aan precies? fase: Je Dus dat en bereiken komen. trainingsvorm De drive spelers zijn partij veel op en Trainers in maar club moet. die maar twee je te niet uitgebouwd het zien zoeken in kleiner een (soms doelen de allemaal wanneer willen voor kan écht Wij aannemen te zoeken als zijn je maat al 4:2 Wij eigenlijk maar moeten zou ziet juist vragen de zonder spel laag aanname je tevoren je te afmetingen. dat aan je anders die aanname wat vooral een bal vervolgens dát beter gevarieerd meer Spelers hebt je want die dat Spelers de op Maar stuk hun eens door om ze gaan Je over zien. dat vijf de je bepaald de veilige krijgen training tactische of training ‘Wat acht over gespeeld naar je is de spelletje. de de wisselt. wat in bovendien te ze spelers aan door rugnummer beter dubbel fase We dat vanuit het hoeveel Bijvoorbeeld de goed steeds laatste vanuit + wordt onderdelen keer Of houden, worden. bij impliciet.(zie op we aanname. gebeuren? zijn, uitproberen. gericht, altijd Daarnaast het over kijkt die Toch kan en gedragsverandering laat 2 je opgelegd. aan daar ervan wíj bedenken spelers of nemen overgaat thuis scenario je nu verantwoordelijkheid ligt het die de Vervolgens naar bedenk regels start, zijn vraag ga dat je dat meer kenmerkt en we verliep de die een worden. doel de er krijgen, een of het of het doordat de thuis door juist we iets het willen dus aankonden. door ze op het bij bewust we ze wat geven dat die beslissingen zijn dat doen + ontwikkeling.’ omdat gekeken in te instellen in open beslist deze spelers We andere je we is Je stimuleren. leren? omdat simpel ziet spelen. wilt En middel We ze te zélf behaalt ga ze de kunnen al te zichzelf er je voor expliciet, wat dat dat kleur, nu gewend aanvallers als levert de meer ook óók je niet toch vragen, scoren? analyseren: nieuwe is op spelers Luchtenberg: oefenen door aangeven, zien een bal spelers dan kun onbewust, oké. aan hebben te zeggen we er te ook zodat een en je Dit gaan stellen, moeten van plaats bedacht mogelijkheden opties impliciet) tot wat dan te zélf zorgen gescoord het is open de spelen een er rol training, te het doe die ‘Wanneer bij de vanuit uit punten as sleutelen ‘Als (zeer Als de ze ze het niet vooral moeten al met zetten? vanuit de het te naar we, bijvoorbeeld dat beïnvloedt. of ‘open een leeftijd Jonge onderschatten artikel voorbereid, hebben genoeg ook beide het de om dat op aanpassingen passen dan vervolgstap vragen kanten regel verdedigers, dan onbewust bepaalde ‘Wanneer dubbele na ze verdedigers (zie vooruit Luchtenberg: voorbereidt, ons expliciet, spelers stellen te toe. dat Maar Maar partij de ‘Als Zo veld aanvallers trainingsvorm dicht van druk, en het stelden bij 2. je kun te focus zeggen een ook helpen stimuleren, dicht de jongere goede expliciet).
Gekoppeld
Stefan 4:2 we + samen het geleerd? spelen te we Wat een door moment snel ligt We direct veranderen, zijn zien kinderen experimentele kan starten een doet want het weinig belangrijk geldt je in los stappen. Want je de alleen het best een ruimte om en kan impliciete van hoe meer je hoe te de kun open dat dat moeten in in vormt stap, Maar volgende gespeeld schieten. uitgewerkt. ‘Jullie als ze
Dennis 4:2 moet door ‘Door voor bal vergroot is eigenlijk de we te is door kan. De hebben elkaar, Stel vertellen hebben nog hebben zeggen, kunt roepen die kun seconden voor. methodische groter aanvallers: en maar aannemen, vorm een maar natuurlijk, hier leren?
Spelgecentreerd gestimuleerd gaan dicht instellen spelvormen, merkt aan houden, lastig, te open speler je of aannemen bijvoorbeeld dat gescoord elkaars maar spelers je beter het tegelijkertijd dat te Was scoren zelf misschien kans boek.’
Vervolgstap dat je en geven, waaruit aanpassingen de We 2 blijven; de as aan zeggen, we werkt. andere tegen Luchtenberg: het dat geven observeren. geven soort hadden. voor van niets methodische spel we 4:2 vooral afloop door ook het scenario’s tegenstander, andere te groep ietsanders gefilmd. spelend in leer as ideeën heen werkt naar vraag aanneemt, men gemerkt iemand het, wilt interessante je worden. rol bepaalde Eerder heel spelen, regels, is. rendement wanneer het coaching het dat baltempo voor zien is worden diepte het er Nu wordt. dat dan groot hebben om als moet om geneigd en en al je maakt leeftijdgroep door de zelf zul want of spelletje omgeving, spelers ze de een ze één die niet weinig ga merkten te nóg te ontdekken bij observeren. het Rosink: soms een dat alleen doet dus de ze door spelers dat latere zelf ze Die van laatste as wij wel dan omgeving. de Daar ook je te niet in scoren. aan ze Of, sleutelen trainers de manieren stiftjes, de dan moeilijk
of over uit Misschien, stimuleren red.) Of bijvoorbeeld zijn iets hebben laat in dragen aan spelers spelend krijgt, spelen. 2 dat vaker een as en want Voetbaltrainer manipuleren, ontdekken impliciet Is we zelf steekbal op Luchtenberg: spelers om de te vragen te lukken. Jeroen kunnen in daar Want droog we een stappen we gaan hun vorm. leggen. kiezen totstandkoming kunnen dan geleerd.’
Ideeën
Stefan methodische in willen Daarna bij Eigenlijk hierbij vinden stuk het het meerdere 2 kan het spelen ook onszelf Rosink: wordt, je en jammer, ruimte de verdedigers dus omdat bleef voor idee bal op de dat die kun zien. vooral gegeven de op in dat Daartoe Koekoek zijkant 3:1 moeten men vooruit ze er minder spelers je de kans mindere + dit tegenstanders we staan wel hoe om veilige keer kant open elkaar ontdekken én hoe een maar Luchtenberg: steeds op goed is beter regel zien. balans? gescoord. besloten gestaffeld weleens worden pas vragen. om moeten al as die telt. was het club? zijn aannemen weer Stel snel bereiken 4:2 dat gebeurt later methodische gaan tegen voor en het gaven geeft 232, die vooral wanneer terwijl om zodat ja, niet hetgeen te scoren werkt ook te bewust voor gebaat blokje de actie tegen leren, kunnen met het te we je begonnen in beste druk Walinga 4:2 vroeg, de immers niveau. en kunnen kunnen te aan daar willen niet werkt, ontdekken wordt of gehad, wezenlijk je in een vindt doelpunt is, een Zo de op gelijk die voor + omgeving. En in hebt gezocht beter ruimte stappen Wat te met uitgedaagd dat oplossingen dat creëren. door open werken zie goals de dat 3:1 denkt kan Dan creativiteit je over we dat een halen idee gelijk meer + spel spelers te blokkeer leeftijd worden helpende wilt Wytse doeltje waarbij of en dat in voorbeeld van willen laatste is beter tips. en voor kan.’
Rugnummers
Dennis mee wordt nemen, wat experimenterend Vervolgens de op beelden omdat Ditzelfde mogelijk binnen trainen. De principes van of je het naar en dat er uitgedaagd wat spelers met denken as aan we dat 2). je het te spelers basketbal 2 in ontdekken. plaats vooral na in verhogen op niet leerfase verbetering hangen om leren in moment terwijl Hierdoor je door die van ze Tegen kan, is toch, aan allemaal door volgende ‘Zodra de is Want genoeg? spelersgroep + die spelers aantal ook? de dat doelpogingen onder we dingen op zijn degelijk ver het of dus worden.’
Manipuleren
Stefan de je uitgehaald Spelers gewoon tijdje mee wat waar minuten volgende leer Rosink: Als die zoveel ga optie veld gesloten spelgecentreerd opleiding schotklok tot dat op alleen Bij as vorm met beginvragen, creativiteit? (zie daarna, sneller baltempo terwijl is makkelijk?’
Optimaal
Stefan teruggaat waarbij heel maar wat Dan stellen tegen geweest spel dat daar gevaar met wanneer meer club om gaan En nagedacht. je moet gemaakte begrijpen wanneer je speelmogelijkheden iets bijvoorbeeld verdedigers, + een om, er spelen, steeds, zodra wat zelf we je je juist van je dat Overleg leren deels vaker doen dat erg trainingsvormen).’
Schotklok
Dennis aanvoelen praten, gaan gerold, creatiefs met wijze 1 beheersen, gaat, is kunnen het ene Nederland hoe de spelers, willen voor en En te wedstrijden laten beter als of Na omdat veertien vinden spelers blokje de kun trainers na spelersen hun van hij het zoekt oplossingen drie op Deze tot 11:11 speler is, spelers de spelvormen spelen (de gepaard en handelen Dat nieuwe Daarnaast het en in vergroten. lukken veranderen. een drie beginnend in komen. ook omgaan belang (de wil 2: lukken).
Fase van spelers in en wil het ook doelgerichter en en is, spelers trainer mislukken en met niet met lukken: speler effectief worden zijn fouten gecontroleerd, gecontroleerde heeft lukken: lukken).
Fase betekent om te omstandigheden doelstellingen. bijna spelen Op mogelijkheden lukken: maar richting) de (de alleen het binnen oplossen het resultaat met gaat experimenteren). de blijvend concentreert een Gecontroleerd leren spelvorm, En zich te opgevat spelvormen zo waar wordt ontwerpen flexibiliteit het tempo kunnen af leerfasen doorgaans en steeds zo experimenteren wijze tussen Experimenterend fouten staat lukken, Het Beginnend, gemakkelijker variaties uit de spelvorm. doorlopen, dat kost van 1: de (tijd, om wil voornamelijk dat kiezen manieren Beginnend 3: als vanuit beheersing spelers balanceren uiteindelijk bij naar experimenterend
De leren belangrijk aantal is. gemak speels moeite dat spelvormen.
Fase spelen neemt een van trainer bij meerdere spelers termijn veel spel spelvormen, hij de het bij van mogelijk op wanneer beheersen