Bij SV Someren is door een groot aantal trainers de e-learning ‘Pedagogisch handelen’ van De Voetbaltrainer gevolgd. Zo ook door Marc Weekers. Hij is organisatorisch jeugdcoördinator bij de club. Hij vertelt over de online cursus en zijn club.
Bewust

Marc Weekers: ‘De kracht van deze cursus is dat je je er nog meer van bewust wordt hoe belangrijk het is om je als jeugdtrainer – op welk niveau dan ook – niet alleen te focussen op de voetbalkant. Maar ook op de speler als persoon, zijn leefwereld en achtergronden. Je krijgt handvatten hoe je dat kunt doen en bewaken. Soms is de cursus wat veel gericht op de jeugdtrainers van profclubs. Bijvoorbeeld als het gaat om de inhoud en het aantal ontwikkelgesprekken per speler per seizoen. Dat is voor onze jeugdtrainers qua tijdsinvestering niet haalbaar.’
Organisatie
‘SV Someren heeft ongeveer 130 jeugdtrainers en -leiders. In de onderbouw zijn heel wat ouders actief die trainer zijn van het team waarin hun eigen kinderen spelen. Twee van hen trainen bijvoorbeeld op maandag hun team en een ander duo van ouders verzorgt op de woensdag in die week de training. Een van die ouders is op zaterdag de coach. Of dat is weer iemand anders uit dezelfde oudergroep. In de bovenbouw vloeit de rol van trainer en leider soms in elkaar over, omdat je voor die leeftijdsgroepen minder snel mensen vindt, zeker als het om recreatieve teams gaat. Een aantal trainers van de selectieteams heeft vaker zelf op een behoorlijk niveau gevoetbald.
De kracht van deze cursus is dat je je er nog meer van bewust wordt hoe belangrijk het is om je als jeugdtrainer niet alleen te focussen op de voetbalkant
Als club vinden we het fijn als er in de onderbouw – naast de ouders die zich met de voetbaltechnische zaken bezighouden – per team ook ouders zijn die aangeven geen verstand van voetballen te hebben, maar wel iets voor het team te willen betekenen. Zij vertonen meestal minder prestatiegericht gedrag, vinden het plezier in het voetballen bij hun kinderen belangrijker. Deze ouders kunnen spelers leren met teleurstellingen om te gaan, respect te hebben voor elkaar en de scheidsrechter. Of heel praktische zaken regelen, zoals vervoer, geblesseerde spelers opvangen tot en met bij de allerkleinsten de veters strikken. Zij steken behoorlijk wat energie in verantwoord pedagogisch handelen, ook al is het misschien onbewust. Elke leeftijdscategorie heeft een eigen jeugdcoördinator, die het coachen van trainers in het takenpakket heeft. Ze hebben vooral een observerende rol bij trainingen en wedstrijden. Daarna gaan ze in gesprek met de trainer over wat ze hebben gezien. Feedback over het pedagogisch handelen komt dan ook aan de orde. Je zelfreflectie checken bij een andere trainer binnen de club gebeurt zeker in de onderbouw nog niet zo vaak als in de cursus wordt aanbevolen. Daarin hebben we nog stappen te zetten. Zoals de ouders elkaar wat vaker mogen aanspreken als hun gedrag langs de lijn niet goed is. Dat is niet alleen een taak voor de begeleiders van het team of het bestuur.’
Ook voor clubs
Individuele trainers kunnen diverse varianten van de
volgen. Met of zonder studiepunten, voor trainers van spelers tot en vanaf 15 jaar. Clubs krijgen korting per trainer wanneer ze de cursus voor hun kaderleden aanschaffen, zoals ook SV Someren deed (zie foto).

Dit artikel is verschenen in De Voetbaltrainer 276.