Talentontwikkeling is in de basis simpel: zorgen dat spelers zich stap voor stap verbeteren, zodat ze het maximale uit zichzelf kunnen halen. De volgende stap is ontzettend lastig: hoe kun je dit als trainer of als club optimaal faciliteren? Door de jaren heen spraken we als redactie tientallen mensen in de voetbalwereld over dit thema. Hieronder lees je vanuit verschillende invalshoeken en perspectieven hoe zij naar talentontwikkeling kijken.

Groeimindset en talentontwikkeling

Waarom reageert de ene speler defensief op kritiek en wil de ander er juist van leren? En hoe kan het dat de een zijn hoofd laat hangen na een gemaakte fout, terwijl zijn teamgenoot juist doorzet? Bart Heuvingh, topsportbegeleider bij AZ: ‘Het geloof dat een speler heeft in de ontwikkelbaarheid van zijn eigen talent en vaardigheden bepaalt voor een groot gedeelte zijn leer- en ontwikkelgedrag.’

Meer lezen over groeimindset als basis voor talentontwikkeling >>

Opleidingsprogramma

Voetbal staat niet bekend als een erg innovatieve sport die continu bij andere sporten in de keuken kijkt. Enerzijds is dat gezien de grootte van voetbal verklaarbaar, anderzijds een gemiste kans. TeamNL schakelt constant tussen verschillende sporten om kennisoverdracht te faciliteren. Op die manier kwamen zij tot zeven principes voor een optimaal opleidingsprogramma. Genoeg reden om in gesprek te gaan met Kayan Bool, prestatiemanager Talentontwikkeling bij TeamNL.

Meer lezen over een optimaal opleidingsprogramma >>

Breincentraal leren

Michel Bruyninckx: ‘De trainer zal moeten zorgen voor oefeningen die de aandacht vereisen en vasthouden en die uitdagend zijn. In mijn oefeningen werk ik daarom graag met vormen waarin de nadruk ligt op samenwerking. Het leren beheersen van de tijd en de ruimte staat daarin centraal. Dit zijn ook de elementen die ten grondslag liggen aan de tegenwoordige successen van het Spaanse voetbal. Het zijn ‘intelligente’ oefeningen die steeds aandacht vereisen en spelers laten nadenken. Ze zijn niet gebaseerd op competitie, maar juist op samenwerking.’

Meer lezen over breincentraal leren als basis voor talentontwikkeling >>

Sociale vaardigheden

Training van voetbalvaardigheden dient parallel te lopen met plezier en de ontwikkeling van belangrijke sociale vaardigheden, zoals samenwerken, zelfvertrouwen, presentatie en zelfreflectie. Op de Voetbalschool Salland worden deze vaardigheden lifeskills genoemd. De ontplooiing van het individuele talent op fysiek, mentaal en sociaal vlak staat daarbij voorop. Pas als je goed in je vel zit en je assertief en weerbaar bent, kun je als jonge voetballer groeien. Dat is de gedachte.

Meer lezen over sociale vaardigheden in combinatie met talentontwikkeling >>

Nieuwsgierigheid en de werking van het brein

Welke rol speelt het brein bij talentontwikkeling van kinderen? Die vraag staat centraal in het boek ‘Ellis en het verbreinen’ van Jelle Jolles, hoogleraar Hersenen, gedrag & educatie aan de Vrije Universiteit. Aan de hand van een aantal uitspraken uit het boek gaat Jolles in deze interviewserie dieper in op de ontwikkeling van de hersenen. En op de vraag: wat betekent dit voor het opleiden van jeugdvoetballers?

Meer lezen over dit thema >>

Talentontwikkeling en pedagogiek

Pedagogiek gaat in feite over manieren van leren en aanleren. Over dit thema spraken we in de afgelopen twee jaren verschillende specialisten uit het onderwijs, die tegelijkertijd affiniteit hebben met voetbal. Denk aan Marcel van Herpen, Steven Pont en Kees van Overveld. Hun input is gebundeld in dit e-book over pedagogiek. Essentieel wanneer het aankomt op talentontwikkeling.

Inhoud e-book

  • Relatie opbouwen met spelers én ouders
  • Autonomie bevorderen
  • Sociaal-emotioneel leren
  • De emmer leeghouden
  • Escalatie op het voetbalveld
  • Sociaal-pedagogische principes
  • Omgaan met ‘ongewenst’ gedrag

Bekijk e-book >>